Mer elektrisk til Bergen

Bussmagasinet har tidligere omtalt leveransen av 88 Yutong E12 til Bergen. I tillegg fikk Volvo en ordre på å levere 37 15 meter laventre med dieselmotor. Nå har Keolis endret på bestillingen og takket nei til 14 av de 37 Volvobussene og heller gått for 14 E15 Yutong batterielektriske busser i stedet.

Batterielektriske busser er i skuddet og det dukker hele tiden opp nye modeller. 15 meter batterielektrisk klasse I buss har til nå ikke vært å finne i bussmarkedet. Men etter at Keolis besøkte Yutongfabrikken i Kina, fikk de høre om en helt nyutviklet 15 meter batterielektrisk laventre klasse I buss og vips ble det bestilt 14 stykker til Bergen.

Men dette var ikke en ekstrabestilling, heller en endring av en allerede inngått kjøpsavtale med Volvo.

«Etter avtale med Skyss blir 14 stk. LEL Volvo erstattet med 14 stk. LEL E15 fra Yutong. (Laventré lang),» sier administrerende direktør Gry Miriam Olsen hos Keolis.

Hun kan videre fortelle at Yutong da vil levere 88 stykk E12 og 14 stykk E15 som til sammen blir hele 102 batterielektriske busser.

«Batterikapasitet er henholdsvis 422kWh og 563kWh som teoretisk vil gi en rekkevidde på nær den samme for begge busstypene. Yutong E15 bussene vil i hovedsak dekke sentrumsnære, tunge ruter,» sier hun videre.

Volvo leverer 15 metere og tre 10,8 metere

«Ja det stemmer at vi har fått endret en ordre fra 37 til 22 15 meter laventre dieselbusser. Men i tillegg er det 3 korte 10,8 meter laventrebusser i ordren, så totalt blir det 26 busser,» sier Svenn-Åge Løkken hos Volvo Norge AS.

Bildet: Yutong E12

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.