Mekling starter kl 10.00: Stor fare for streik

Nær 4000 sjåfører står nå klare for å streike om ikke partene blir enige innen lørdag kveld. I første omgang er det bussjåfører i Oslo og Viken som blir tatt ut, men streiken kan raskt gjelde hele landet. – Streikefaren er større enn på lenge, sier Linda Jæger i Yrkestrafikkforbundet.

Sjåførorganisasjonene krever at bussjåførene skal opp i lønn på linje med en industriarbeider. Klarer ikke partene å bli enige innen midtnatt lørdag så går nesten 4000 bussjåfører i Oslo og Viken ut i streik. Dette kan bli den mest omfattende streiken på mange år og kan få store konsekvenser for alt fra arbeidsreiser til skoleruter.

Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet står fast på sitt krav og sier at hele 12.000 bussjåføre kan bli tatt ut i streik ganske raskt. I første omgang tar de ut 3800 bussjåfører.

Ca 1.900 busssjåfører fra Yrkestrafikkforbundet
Ca 1.100 busssjåfører fra Fellesforbundet
Ca 600 bussjåfører fra Jernbaneforbundet
Ca 200 bussjåfører fra Fagforbundet

– Vi krever at arbeidsgiver oppfyller lovnaden om lønn mer på linje med industriarbeiderlønna. I tillegg har vi krav om innlagt tid til å utføre sikkerhetssjekk før bussturen starter, uttaler forhandlingsleder i Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger.

– Vi håper å få Riksmeklers hjelp til å finne en løsning, men dersom arbeidsgiverne ikke kommer oss i møte, er streik det eneste lovlige virkemidlet vi har. Vi er villige til å sette makt bak kravene. Streikeviljen er stor blant våre medlemmer, fortsetter Jæger.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.