MAN vil ikke utvikle bybusser for Euro 7

Vi har tidligere vært inne på at europeiske nyttekjøretøy-produsenter er i harnisk overfor EU-kommisjonens forslag for et Euro 7 med sterkt skjerpede krav til forbrenningsmotorer i kjøretøy over 3,5 tonn. Ikke aktuelt for oss å utvikle bybusser for Euro 7, uttalte MAN under UITP Global Public Transport Summit 2023 i Barcelona.

– I 2030 vil vi ikke selge noen bybusser med forbrenningsmotor i Europa, sier Heinz Kiess som er leder for produktmarketing buss hos MAN. Han tror også at epoken for gass i bybusser snart er over. Det vil bli behov for brenselcellebusser, men neppe mer enn rundt 10 prosent, sier han.

MAN satser altså helt og holdent på elektrisk drift når det gjelder bybusser. Selskapet uttaler at utvikling av forbrenningsmotorer for Euro 7 vil kreve så mye ressurser at det vil gå ut over utviklingen av andre fremdriftsformer.

I Barcelona hadde MAN for øvrig premiere på sin hittil minste elbuss, Lion’s City 10 E. Bybuss-serien Lion’s City E har dermed varianter på 10,5, 12,2 og 18,1 meter. Den nye midibussen kan leveres med batteripakker for rekkevidder fra 235 til 300 km. Produksjonen er i gang.

MAN er ikke alene om å satse på strøm i stedet for forbrenningsmotorer for Euro 7. Også Daimler Buses har annonsert at selskapet kun vil tilby elektriske bybusser fra 2030, inklusive busser med brenselceller.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.