MAN, Setra og Raba med oppgang i 2012

bussrekkeTallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikk OFV er klare og de viser en fremgang for MAN, Setra og Raba (Webasto Hungaria). Alle andre merker gikk tilbake i 2012.

Deler vi opp statestikken i to grupper, de over 17 seter og under 17 seter, så er det Volvo som igjen troner på toppen med 299 (36.6 %) registerete store busser i 2012 mot 383 i 2011 . På listen over minibusser (10 til 17 seter) så troner Mercedes-Benz med 263 registrerte minibusser i 2012, en tilbakegang fra de 302 minibussen de registrerte i 2011.

Statestikken for store busser er det anbudene i Norge som stort sett styrer statestikken. Volvo har en tilbakegang på 84 busser, mens MAN har en fremgang på 2 busser. Setra har en merkant fremgang på hele 22 busser. Samme forhandler står også for import og salg av Raba (Webasto Hungaria) eller Ikarus som den tidligere var kjent som. Den middelstore bybusser gikk opp fra en 0.2 prosent markedsandel til 0.6 prosent.

Iveco Irisbus gikk tilbake i forhold til 2011 (155 registrerte) og endte til slutt med 141 nyregistrerte busser.

Scania som i de siste årene har slitt med salget av bybusser, har klart seg rimelig bra i ekspress- og turbussmarkedet. Salget gikk dessverre også litt tilbake for Norsk Scania, men med 39 solgte busser deler de en 5. plass med Setra på registreringsstatestikken for 2012.

Mercedes-Benz endte opp med 79 solgte store busser, men tar en med minibusser så troner de på den totale registreringsstatestikken med 342 busser og minibusser.

Solaris gikk også noe tilbake og endte opp med 21 store busser, mot 38 året før.

VDL har gradvis redusert registreringen sin de siste årene, noe som nok er grunnet finanskrisen og forsiktighet i markedet. 2012 endte på 13 busser mot 16 i 2011.

Oversikten store busser:

1. Volvo 299
2. MAN 164
3. Iveco Irisbus 141
4. Mercedes-Benz 79
5. Setra 39
5. Scania 39
6. Solaris 21
7. VDL 13
8. Raba 5
9. Temsa 3

Oversikten minibusser:

1. Mercedes-Benz 263
2. Ford 64
3. Iveco Irisbus 21
4. Acbus 17
5. Fiat 16
6. Peugeot 14
7. Volkswagen 8
8. Renault 4
9. Opel 4

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.