MAN og ABB samarbeider om megawattlading
MAN Truck & Bus og ABB E-mobility har nettopp undertegnet en avtale om strategisk samarbeid når det gjelder utvikling av magawattlading med tilhørende systemer.
Megawatt-lading, gjerne kalt MCS (Megawatt Charging System), er avgjørende for elektrifisering av lastebiler og busser som skal operere over lengre strekninger. Hensikten er å få til så rask lading at man i løpet av en vanlig 45 minutters pause skal kunne lade nok strøm til ytterligere 4,5 timers kjøring. Dagens CCS-system er ikke tilstrekkelig for å få til dette.
Hensikten med avtalen mellom MAN og ABB er at selskapene kan arbeide enda tettere sammen enn i dag. – Vi starter allerede nå utvikling av produkter og standarder som fokuserer på de spesielle kravene til nyttekjøretøyindustrien, uttaler Thomas Nickels, som har tittel av Senior Vice President Engineering hos MAN. – Samarbeidet med ABB gjør at vi kan håndtere utfordringen med den nye teknologien på et tidlig stadium og få til et standardiseringsarbeid raskere.
– Samarbeidet med MAN gjør at vi allerede i 2025 kan ha produkter på markedet som tilfredsstiller transportbransjens krav, sier Floris van de Klashorst, Senior Vice President Products & Hardware Platforms hos ABB E-mobility. – Markedet trenger et økosystem som jobber funksjonelt og som omfatter både MCS og CCS, både hos bileier og ute i trafikken, sier han.
I første omgang er samarbeidet mest aktuelt når det gjelder tunge lastebiler, men er på ingen måte begrenset til det. I en melding fra MAN heter det at MCS også kommer for tur- og langrutebusser og bobiler.
ABB samarbeider også med et annet selskap i Traton Group, Scania. I mai i fjor brakte vi en melding om at Scania og ABB E-mobility hadde startet tester for å utvikle et megawatt ladesystem. Denne artikkelen finner du HER.
Bilde øverst i artikkelen: Thomas Nickels (venstre), Senior Vice President Engineering hos MAN, og Floris van de Klashorst, Senior Vice President Products & Hardware Platforms hos ABB E-mobility, undertegner samarbeidsavtalen på MANs testsenter i München.