MAN: Mer enn 700 Lion’s City E

MAN Truck & Bus var langt fra av de første som produserte elbusser, men nå har selskapet kommet opp i mer enn 700 bestilte enheter siden salgsstarten i 2020.

Det skjer mye på elbuss-fronten i Europa. I fjor hadde nesten 60 prosent av nye bybusser alternativ fremdrift, og andelen elbusser steg til nesten 22 prosent.- MANs egen målsetting er at innen 2030 skal 90 prosent av selskapets bybusser ha batterielektrisk drift, men allerede i 2025 ser man for seg at halvparten av MANs bybusser skal være batterielektriske, sier Rudi Kuchta, leder for forretningsområdet buss.

I alt ble det i 2021 registrert 14.990 bybusser i Europa, definert som EU27 pluss Storbritannia, Island, Norge og Sveits. Av disse hadde 59,4 prosent alternativ drift, det vil si gass, batterielektrisk eller hydrogen. Det ble registrert 3.282 elbusser, som utgjør 21,7 prosent. Dette innebærer en kraftig økning fra 14,8 prosent året før.

Utsiktene fremover er også gode. Nyest større bestilling er 53 elbusser til Hamburg, fordelt på både solobusser og leddbusser.

Skandinavia

Men også på det skandinaviske markedet ligger MAN godt an. 25 Lion’s City 12 E har nylig funnet veien til København. Ytterligere 12 MAN elbusser skal til en annen dansk operatør. I Sverige har operatøren Keolis i alt bestilt ikke mindre enn 75 MAN Lion’s City 18. 60 av disse gå i Göteborg-området og resten i Stockholm. Ytterligere 18 leddbusser skal etter hvert til Uppsala. Det finnes dessuten en opsjonsavtale på ytterligere 65 busser. 22 Lion’s City E er fra før i drift i Malmö.

25 MAN Lion’s City E er nylig satt i trafikk i København.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.