Dobbeldekkere til Kystbussen

Fra juni blir fire stykk topp moderne to-etasjes busser med panoramautsikt synlige på veien mellom Bergen og Stavanger. Kystbussens nye luksusbusser vil gi økt kapasitet på strekningen og økt komfort for de reisende.

– Endelig kan vi lansere det vi har jobbet med lenge. Kystbussens nye busser med to etasjer skiller seg fra dagens busser og vil gi våre passasjerer enda bedre reiseopplevelser, sier Svein Helge Hauge, produkt- og konseptsjef i Tide.

De nye bussene, gjerne omtalt som dobbeltdekkere, vil ha plass til hele 67 passasjerer.

Bussene som fra juni skal være i drift på ruten blir bygget av den belgiske produsenten Van Hool, en erfaren og anerkjent bussprodusent. Kystbussen har vært aktiv i utformingen av bussene og fokuset har vært på å bygge busser med et høyt komfortnivå for de reisende på strekningen. 

De nye dobbeltdekkerne er bygget og utstyrt med ulike plasstyper, slik at de reisende selv kan bestemme hvordan de vil reise.

– Nå kommer et skreddersydd tilbud til pendlerne mellom Bergen og Stavanger. Bussene er nemlig utstyrte med egne plasser med eget bord. Passasjerene vil også få tilgang til kaffemaskin, strømuttak og kjøleskap, så her vil de reisende kunne kombinere reise og arbeid på en behagelig og tidsbesparende måte, sier Hauge.

I tillegg vil de nye bussene tilby hvileplasser, med ekstra brede seter og legghvilere. Disse er plassert i andre etasje på bussen og gir en flott utsikt på turen. Setene helt i front av bussens andre etasje være spesielt attraktive, med både komfortable seter og panoramautsikt til det vakre landskapet langs strekningen. De normale setene om bord er fordelt på begge etasjene i bussen, men også disse har oppgraderte seter og høyere komfort enn dagens busser.

– Komforten om bord i de nye bussene er svært høy og gjør oss til en sterk konkurrent til både fly- og privatbilreiser på strekningen. Våre «strake veien» avganger har redusert reisetid og er et rimelig alternativ til reisen, sier Hauge. 

Totalt har Kystbussen bestilt 6 dobbeltdekkere, og 4 av disse skal etter planen være i drift fra juni.  De to siste bussene er produsert av Volvo og har tilsvarende høy grad av komfort. Disse busse vil bli satt i drift i løpet av høsten.

Hauge har stor tro på at bussene blir en suksess.

– Covid-19 pandemien har vært krevende for både Kystbussen og reiselivsbransjen. Nå ser vi imidlertid at reiselysten er på vei opp, og at flere reiser både i jobb- og fritidssammenheng, sier Hauge.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.