MAN med batterielektrisk turbuss i 2025

MAN Truck & Bus kommer til å ha sin første batterielektriske turbuss klar i 2025, og den skal produseres på MAN-fabrikken i Ankara i Tyrkia.

Dette går frem av et intervju magasinet Sustainable Bus» har hatt med Barbaros Oktay, leder for buss hos MAN Truck & Bus.

I første omgang er det MAN Lion’s Coach som kommer i en batterielektrisk utførelse. Oktay uttaler at MAN satser på batteridrift fremfor hydrogen innenfor turbusser. Årsaken er at et batterielektrisk kjøretøy har langt lavere totalkostnader enn tilsvarende hydrogendrevne, enten det nå er hydrogen brukt i forbrenningsmotorer, som nå MAN lanserer i lastebiler, eller ved hjelp av brenselceller.

Det nevnes ikke noe om batteristørrelse og rekkevidde, men derimot at Lion’s Coach E får hurtiglading med kapasitet inntil 375 kW etter CCS2-standarden. Vi vet at MAN også arbeider med å utvikle megawattlading etter MCS-standarden, men om det kommer på busser, vet vi ikke noe om. Det skjer åpenbart ikke i første omgang.

Det er altså ikke så mye vi vet om den kommende Lion’s Coach E. Det som generelt er kjent, er at MAN ikke vil videreutvikle sine dieselmotorer for by- og intercity-segmentet, men innenfor langrute- og turbusser er motorer som tilfredsstiller den kommende Euro 7-standarden aktuelt. Ved bussfabrikken i Ankara vil det derfor bli produsert busser med dieselmotorer og batterielektrisk drift parallelt, i hvert fall for en periode.

I intervjuet blir det også nevnt at MAN planlegger å lansere batterielektriske intercitybusser med normalhøyt gulv i løpet av 2026-27.

Noe annet som skjer kommende år, er at MAN tar i bruk sin egen batterifabrikk i Nürnberg, og både busser og lastebiler vil da få sine batterier derfra. MANs batteriteknologi er allerede i bruk, men batteriene blir foreløpig produsert av en ekstern partner.

Bildet: Dette er en MAN Lion’s Coach i dagens dieselutførelse. Om kommende Lion’s Coach E får andre designelementer, må vi nok vente en stund på å få se.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.