Volvo BZR Electric kan brukes til (nesten) alt

Volvo Buses presenterte sitt nye elbusskonsept BZR Electric i mars. Dette er et allsidig chassiskonsept som kan brukes til nesten alt. Latin-Amerika kommer til å være først ute med dobbeltleddbusser.

De første elektriske dobbeltleddbussene skal gå på BRT-linjer (Bus Rapid Transit) i Curitiba i Brasil, Bogotá i Colombia og Mexico City. De blir 28 meter lange og har en kapasitet på inntil 250 passasjerer.

Bussene er utstyrt med to elmotorer på hver 200 kW, tilsvarende 544 hk for de som er mer komfortable med det begrepet. Bussene skal produseres på Volvo-fabrikken i Curitiba.

Busser i et BRT-system har like god kapasitet som et tunnelbanesystem, men har mye lavere etablerings- og driftskostnader. Bussene går på egne traseer og har holdeplasser tilpasset rask på- og avstigning. Når transporten skjer elektrisk, er den dessuten utslippsfri.

Volvo har lang erfaring med dobbeltleddbusser. De frøste så dagens lys for mer enn 30 år siden.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.