MAN Lion’s Intercity

Verdenspremiere: I dag lanserer MAN deres helt nye forstad/langrutevogn, MAN Lion’s Intercity LE.

Bussmagasinet har fått prøvekjørt bussen i forkant av lanseringen på MAN sin egen testbane utenfor München. Og bussen stod til forventningene fult ut.

I første omgang vil den slippes som en to-akslet laventre på 12 og en på13 meter. Den har godt med seter ombord og alle, bortsett fra to klappseter står opphøyet fra midtgang. Men MAN vil også slippe en modell snart med helt flatt gulv fremme. Og også flere lengder med både to og tre aksler.

Bussen kommer med en rekke dørløsninger. På testbussen var det 1+2+0 løsning, men den kan leveres med både 2+2+0 eller slik som vi i Skandinavia foretrekker, 2+2+1 løsning. Da med et par trinn ned helt bak.

Motoren er en MAN D15 og den er koblet sammen med ZF Ecolife automatgirkasse. En kombinasjon som passer denne bussen perfekt. Den er stille, kraftfull og girer mykt. Girkassen har en innbygget retarder som gir myk og behagelig nedbremsing. I dag leveres motoren med mulighet for å kjøre fossil diesel, RME og HVO. Den vil i fremtiden også komme i en light hybrid versjon. Men én elektrisk utgave må vi smøre oss med stor grad av tålmodighet. Ryktene sier at den ikke er klar på noen år enda. Og en elektrisk 15 meter neppe er å se før i år 2026.

Den nye Lion’s Intercity LE kan leveres med to grunnpakker når det kommer til utstyr. Den enkleste har enkle seter, inge hattehyller og en førerplass av noe enklere standard. Men den kan også fullspekkes med hattehyller, komfortabel seter og en førerplass som minner oss om det en enklere turbuss har. Men uansett hvilken utgave en går for, så får en samme gode isoleringen og lavt støynivå. Kjørekomforten er også den samme.

Produksjonen vil foregå i Tyrkia og oppstart er satt til januar 2022. Altså bare noen få måneder frem.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.