MAN lanserer elbuss-chassis

MAN Truck & Bus velger, som allerede flere andre produsenter har gjort, å lansere et eget elbuss-chassis for verdensmarkedet.

Chassiset vil i stor utstrekning være basert på løsningene i den batterielektriske MAN Lion’s City E. De første prototypene vil bli levert kommende år, mens serieproduksjonen starter i 2024.

Vi har tidligere meldt at blant annet Volvo og Daimler Buses har lansert chassiser basert på sine eksisterende komplettbygde elbusser. Komplettbygde bybusser er langt på vei enerådende i Europa. Chassis-løsningen er imidlertid foretrukket i store deler av den øvrige verden hvor lokale karosserifabrikker kan levere lokalt tilpassede busskarosserier på komplette chassiser som inneholder alle elektriske og elektroniske komponenter for å produsere fremtidsrettede elbusser. Slike chassisløsninger er etter alt å dømme nødvendige for å få fart på elektrifiseringen av busstransporten også utenfor Europa.

MANs elbuss-chassis vil bli produsert på fabrikken i polske Starachowice, samme sted hvor også Lion’s City E blir produsert. I første omgang vil det bli produsert to-akslede chassiser for lavgulvs- og laventre-løsninger, samt for normalhøyt gulv for intercitybusser. Chassisene vil dessuten bli produsert med både venstre- og høyreratt, sistnevnte nødvendig for viktige markeder som Sør-Afrika, Singapore, Australia og New Zealand.

Teknologien i chassiset kommer fra Lion’s City E. Det innebærer blant annet elektrisk sentralmotor på bakakselen og batteriteknologi fra Volkswagen-konsernet. Når det gjelder batterier, går imidlertid MAN et skritt videre kunne tilfredsstille ulike kundebehov i forskjellige deler av verden. I tillegg til den velprøvde NMC-teknologien (litium-nikkel-mangan-kobolt) skal elbuss-chassiset også kunne leveres med batterier basert på litium-jernfosfat (LFP).

«Moderbussen» Lion’s City E er til nå bestilt i et antall av over 1000. Her i Norden finner vi MANs batterielektriske bybuss blant annet i København og Malmö.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.