Gass-elektriske hybridbusser fra Iveco

Iveco Bus har lang erfaring i bruk av natur- og biogass som drivstoff. Nå lanserer selskapet hybridbusser hvor gass eller fornybar diesel er drivstoffet. Det reduserer CO2-utslippet betydelig sammenlignet med konvensjonell diesel.

Den aller første bussen hvor denne teknologien er benyttet, ble nylig vist på en messe i Paris. Det er en 12-meters Urbanway.

Den nye generasjonen hybridteknologi vil etter hvert bli levert i buss-seriene Urbanway og Crealis. Urbanway-variantene på 12 og 18 meter vil være leveringsklare mot slutten av året.

Iveco Bus vil etter hvert kunne levere et komplett program av bybusser med den nye generasjonen hybridteknologi:

– 12 meter standard og 18 meter leddbuss Urbanway med Cursor 9-motor i versjoner for diesel og fornybar diesel

– 10,5, 12 og 18 meter Urbanway med Cursor 9-motor for naturgass/biogass

– 12 og 18 meter Crealis med motorer for diesel, fornybar diesel eller naturgass/biogass.

Også Crossway laventre vil for første gang bli tilgjengelig for naturgass/biogass og fornybar diesel. Denne løsningen er allerede presentert i anbud og vil kunne leveres fra og med første kvartal 2023.

Iveco Bus har hatt et nært samarbeid med teknologiselskapet Voith i utviklingen av den elektriske drivlinjen basert på et 48-Volts anlegg i kombinasjon med den nye automatgirkassen Diwa NXT og Cursor 9-motoren.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.