Oslo Rødt vil hindre at det blir kinesiske elbusser i Oslo

Siavash Mobasheri fra Oslo Rødt ber byrådet gjøre det de kan for å stanse flere kinesiske elbusser i Oslo. De mener at flere kinesiske produsenter bryter med menneskerettighetene og som driver med tvangsarbeid.

Tirsdag skal etter planen Ruter gi to busskontrakter til 5,4 milliarder kroner. Byrådsleder Raymond Johansen bør gjøre det han kan for å hindre at Ruter gir flom av kinesiske busser i hovedstaden, mener leder i Oslo Rødt, Siavash Mobasheri.

Men busselskapene som nå kjemper om den store kontrakten ønsker ikke å favorisere enkelt bussmerker. De mener at prosessen i dag er riktig og vil holde på den.

Mobasheri ønsker å styre prosessen slik at de kan velge bort de produsentene som er fra land som ikke forholder seg til menneskerettighetene.

Det er Unibuss, Norgesbuss og Nobina som kjemper om kontrakten. Unibuss sier til VG at det trolig ikke blir kinesiske elbusser om de skulle vinne anbudet. De to andre ønsket ikke å kommentere.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.