MAN bygger batterifabrikk i Nürnberg

MAN Truck & Bus har nylig offentliggjort at selskapet etablerer storskala produksjon av batterier for elektriske lastebiler og busser ved fabrikken i Nürnberg i Tyskland.

Fabrikken skal ha en produksjonskapasitet på over 100.000 batterisystemer i året og vil sikre 350 arbeidsplasser i Nürnberg. Dette vil også styrke MANs rolle som kompetansepartner for elektromobilitet i TRATON Group, som i tillegg til MAN også omfatter Scania og Volkswagens nyttekjøretøyproduksjon i Latin-Amerika.

Batteriproduksjonen innebærer en investering på 100 millioner euro i løpet av de kommende fem årene, og storskala-produksjonen skal i gang fra begynnelsen av 2025. Det er nærmest noe symbolsk i tiden at MAN skal produsere batterier på den samme fabrikken som i dag leverer MANs forbrenningsmotorer.

I første omgang skal det nå produseres batterisystemer manuelt i en liten serieproduksjon på to og et halvt år. Byggingen som skal huse storskalaproduksjonen, vil starte om et års tid og være avsluttet mot utgangen av 2024. De bayerske delstatsmyndighetene har lovet å gi et bidrag på rundt 30 millioner euro til finansiering av energiforsyning og -teknologi i perioden 2023 til 2027. Disse midlene vil bli brukt til å drive batteriinnsamlingsforskning, cellekjemi og utvikling, batterisikkerhet og til slutt batteriresirkulering for å sikre bærekraften til fremdriftsmodusen.

Nürnberg-fabrikken ser tilbake på en lang tradisjon. Med en historie som går tilbake rundt 180 år, er det en av MANs røtter. I dag er fabrikken, med sine cirka 3600 ansatte, ansvarlig for utvikling, produksjon og salg av alle MAN diesel- og gassmotorer.

Batterikompetanse

Med MANs beslutning er TRATON Group i ferd med å skaffe seg en betydelig kompetanse innenfor batteriproduksjon. En annen av TRATON-selskapene, Scania, er en betydelig samarbeidspartner for Northvolt-fabrikken med hovedkontor i Skellefteå i Sverige. Denne fabrikken skal levere batterier til blant annet Scania, Volkswagen og BMW.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.