Lite buss på IAA messen

I morgen, 20. september åpner dørene for årets IAA nyttekjøretøymesse i Hannover. Det er fire år siden sist og mange er spente på hva som lanseres. Men det var overraskende lite nyheter på buss. Og hele messen er krypet til et minimum.

De store bussprodusentene i Europa har nedskallert ders stand eller rett og slett uteblitt fra årets nyttekjøretøymesse IAA i Hannover i Tyskland. Kun en og annen buss var utstilt hos Scania, Iveco og enkelte små produsenter. Og kun et fåtall dedikerte bussprodusenter hadde egen stand på messen.

Men noen nyheter var det å se. Og de var stort sett nullutslipp modeller med ren batterielektrisk drift eller kombinert med hydrogen som rekkeviddeforlenger.

Temsa som er en av tyrkias største produsenter har Frankrike som sitt hovedmarked i Europa. Derfor var det ganske naturlig å vise frem en skolebuss på 13 meter, normall gulv, 60 seter og ren batterielektrisk drift. Rekkevidden ligger på under 300 kilometer, men holder for en dags skolebusskjøring.

Kinesiske Sinosynergy har i samarbeid med bussprodusenten Marcopolo tatt frem en batterielektrisk turbuss med brennselselle drevet av Hydrogen. Dette gir en nærmest ubegrenset rekkevidde så lenge det finnes en fyllestasjon for hydrogen.

Daimler Truck var nok mer fokusert på lastebiler enn busser under årets IAA messe. Bussene hadde de plassert på utsiden, men til gjengjeld kunne publikum ta en prøvetur i de helt nye Mercedes-Benz og Setra modellene.

Setra ComfortClass og ToppClass har fått et aldri så lite ansiktsløft, men det er under skallet de store endringene finnes. Ny elektronik og med flere førerassistenter på plass. Dette vil Bussmagaisnet komme mer tilbake til når det blir testkjøring av disse i november.

Totalt sett så er det elektromobilitet som er i fokus. På lastebil, varebil og på buss. Så det er helt klart at det er veien alle går, uansett størrelse på kjøretøyet eller hva det skal frakte. Men med en liten andel hydrogen rekkeviddeforlengere å se blandt flere utstillere.

Bus of the Year 2023

Det kanskje største øyeblikket på messens pressedag er utdelingen av prisen for Bus of the Year 2023. Det vil skje klokken 19 i kveld. Og kort tid etter slippes filmen med vinneren. Mer kan vi ikke dele med dere før sermonien.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.