Linkker tilbyr smidig overgang til utslippsfri buss

Linkker lanserer LinkDrive ettermonteringssett for konvertering av dieselbuss til elektriskbuss. Dette for å gi raskere overgang til utslippsfri offentlig transport. Første konvertering av buss er allerede levert til Singapore.

Linkkers LinkDrive ettermonteringsløsning tilbyr byer, offentlige transportmyndigheter og flåteoperatører en mulig måte å akselerere overgangen til utslippsfri offentlig transport. Dette ved å konvertere eksisterende diesel- eller gassbuss i høye volumer til utslippsfri teknologi. Løsningen er basert på selskapets Intelligent eMobility-plattform og produsenten tilbyr en unik ytelse med tanke på høy daglig kjørelengde, hurtig lading og kontinuerlig drift uten å måtte returnere til depot for lading.

Konverteringssettet er designet for i stor skala omlegging av eksisterende flåter til utslippsfri drift på de lokale verkstedene. Muligheten for å gjøre konvertering i lokale verksteder minimerer nedetid på grunn av konverteringsarbeid.

«LinkDrive-ettermonteringssettet beviser fleksibiliteten og tilpasningsevnen til Linkkers Intelligent eMobility-plattform, og markerer også en utvidelse av selskapets tilbud til å omfatte tilpassede eMobility-løsninger og teknologilisenser,» sier selskapets administrerende direktør Sten Stockmann.

De viktigste undersystemene i LinkDrive-konverteringssettet er trekksystem, batterisystem, kraftdistribusjonsenhet, kjøretøys kontrollsystem, ladekonnektivitetssystem og oppgradering av sjåførens arbeidsplass.

Egnede enheter er designet for konvertering av 5-7 år gamle kjøretøy som gir tilstrekkelig plass til batteripakker bak i bussen og også på taket.

Linkker har nylig levert et LinkDrive-konverteringssett for MAN A22 med 177 kWh batteri og ladetilkoblingsløsning til Singapore. Batteriene er montert bak og på taket. Estimert kjørelengde mellom ladningene er 130 km og heldagsdrift krever bare to til tre stopp ved hurtigladestasjon.

«De hurtigladende batteriene gjør det mulig for LinkDrive konverterte busser å operere døgnet rundt med en daglig kjørelengde på opptil 400 kilometer. Dette med oppladningssykluser på 2 til 20 minutter, avhengig av ladekraft og ladefrekvens også i krevende trafikk og værforhold», sier Stockmann.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.