Den nye dekkserien Nokian E-Truck 17.5 tar over bygatene

Busser og mellomstgore lastebiler kjører både folk og varer i byene. Dekkserien Nokian E-Truck er et pålitelig valg for langdistanse- og mellomdistansetransport, så da bestemte Nokian å utvide dekkserien til å inkludere lettere kjøretøy også. Nå kan også kjøretøy for regional- og bytransport nyte godt av god drivstofføkonomi med det nye Nokian E-Truck 17.5-serien.

Dekkserien Nokian E-Truck er laget for å oppnå så god drivstoffeffektivitet som mulig, hele året, for transport på landeveien. Bytrafikken har imidlertid sine egne utfordringer, og den nye Nokian E-Truck 17.5-serien med styreaksel- og drivakseldekk er derfor ikke bare en nedskalert versjon av de eksisterende dekkene.

«Vi videreførte nyttige egenskaper fra Nokian E-Truck-serien, for eksempel det kraftige dekkmønsteret», sier Teppo Siltanen, produktsjef hos Nokian Tyres.

«Men vi videreutviklet dem og kombinerte det nyeste innen mønsterdesign med vår slitesterke spesialgummiblanding.»

Resultatet av dette er dekkene Nokian E-Truck Steer 17.5 og Nokian E-Truck Drive 17.5, som i følge Nokian kommer til sin rett i tett bytrafikk. Dekkene kommer i salg i andre halvdel av 2020 og vil løse de mange utfordringer som bytrafikken bringer.

«Å håndtere krappe svinger eller trange bakgårder er null problem med disse dekkene, takket være de stabile, forutsigbare kjøreegenskapene», sier Tippo Siltanen. «3PMSF-merkingen betyr at heller ikke vinteren vil være noen hindring.»

For styreakselen

Nokian E-Truck Steer 17.5 er et stabilt og pålitelig styredekk for mellomstore lastebiler og bybusser og har gode kjøreegenskaper takket være et robust fireblokks dekkmønster.  Det jevne slitemønsteret sikrer lang og problemfri levetid, og de spesielle, brede sikksakkformede sporene forhindrer at steiner setter seg fast.

For drivakselen

Nokian E-Truck Drive 17.5-dekket er laget for helårsbruk i krevende bytrafikk. For godt grep og trygg håndtering under alle forhold har dekket et tett blokkmønster laget av en spesialgummiblanding og en åpen blokkdesign med en halvåpen skulderdesign. Optimalisert forskyvning av mønsterblokkene gir kjørestabilitet for trygg, og ifølge produsenten gi det en behagelig kjøreopplevelse.

Laget for virkelighetens behov

Nokian Tyres-produkter lages alltid for bruk i den virkelige verden, for eksempel på snødekte skogsveier eller i steinete massebrudd, for å nevne noe. Den nye dekkserien Nokian E-Truck 17.5 er optimalisert for smidig transportkjøring med lite støy og lave utslipp og for å motstå dekkslitasjen fra kjøring i byen.

«Bytrafikken preges av stadig lettere kjøretøyer, og det er bra», sier Teppo Siltanen. «Det gjør trafikken mer fleksibel og at luften blir renere, så Nokian Tyres ønsker å tilby dekk som gjør at denne utviklingen går raskere.»

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.