Leverte 246 busser innenfor fristen

13. desember ble 246 batterielektriske busser fra BYD overlevert til Keolis Nederland BV. Da kontrakten ble undertegnet for et år siden var dette den største enkeltordren på elektriske busser i Europa. Nå er alle bussene levert og innenfor tidsfristen.

Kilometer lang rekke med helt nye 12 og 13 meter lanbge batterielektriske busser fra BYD ble forleden kjørt fra klargjøringsverksted til de ulike Keolis depoene i Nederland. De 246 bussene skal inn i rute i Zwolle, Apeldoorn, Ede, Dedemsvaart, Vaassen, Harderwijk og Deventer i sentrale Nederland.

Odren som ble undertegnet for en år tid siden var da den aller største enkeltordren på batterielektriske busser i Europa. Ordren er på totalt 259 busser.

246 ble levert til oppstart 13. desember og de siste 13 bussene skal leveres i henhold til kontrakt våren 2021.

Bussene er BYD 12 og 13 meter ebus som er tilpasset kundens spesifikasjoner. 13 meter versjonen er laventre med lengre rekkevidde. Setene har bedre komfort og bussene er utstyrt med USB kontakter, lyddempende gulvbelegg, teleslynge og varm innebelysning. I tillegg er det fargebelysning i døråpningen som indikerer åpen eller lukket dør.

Keolis har beregnet at de ved disse bussene vil kunne spare hele 15 755 tonn med Co2 i forhold til bussene som til nå har vært i drift på rutene.

“Vi valgte BYD takket være utmerket erfaring fra eBus-produktet i våre nåværende regioner Utrecht og Almere. Bussene tilfredstiller våre passasjerers strenge krav til komfort og ikke minst våre ansattes ønsker til en god arbeidsplass. Vi har full tillit til BYDs ekspertise som produsent innen utvikling og vedlikehold av batterielektriske busser, og vi var også sikre på at BYD ville kunne levere alle bussen i tide,” sier Marc Renouprez, midlertidig direktør hos Keolis Nederland BV.

Usikker fremtid

Kort tid etter at Keolis vant anbudet på de 259 batterielektriske bussene ble det klart at ikke hele prosessen hadde gått feilfritt. Keolis ble etter en omfattende etterforskning tatt for juks i anbudsprosessen. Grunnet at produksjonen av bussene allerede var i gang og at regionen var forpliktet til å erstatte eldre dieselbusser med batterielektriske busser innen en fastsatt dato, fikk Keolis lov å starte opp. Men samtidig ble det lyst ut nytt anbud som vil være klart innen kort tid. Keolis har fått en midlertidig kontrakt på to år fra 13. desember.

Hvem som vinner og skal ta over kontrakten fra 13, desember 2022 er enda ikke klart. De 259 bussene fra BYD vil følge med over til ny operatør, det samme gjelder de sjåførene som ønsker å fortsatt kjøre i regionen.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.