Legger ned bussproduksjon i Polen

Bare kort tid etter at Volvo kunngjorde at de legger ned sin produksjon av busser i Polen, så gjør Scania det sammen. De begrunner nedleggelsen med at de ønsker å sikre lønnsomhet, tilgang på konkurransedyktig-, og bærekraftig mobilitetsløsninger.

I polsk media ble det i dag opplyst at Scania legger ned sin bussproduksjon i Slupsk i Polen. Dette er begrunnet med at de ønsker å sikre lønnsomhet, tilgang på konkurransedyktig- og bærekraftig mobilitetsløsninger. Nedleggelsen er ikke kommet offesielt fra Scania i Sverige, men det skal foreligge en offesiell uttalelse til polsk media.

– Beslutningen er motivert av negative endringer på det globale markedet i busssegmentet. Dette fører til en nedgang i antall bestillinger på nye busser og fører til permanent tap av lønnsomhet i dette segmentet. Busssegmentet ble sterkt påvirket av de negative effektene av koronaviruspandemien, og selv om situasjonen på markedet gradvis normaliseres, er utvinningstakten utilstrekkelig. I tillegg krever den planlagte gjennomføringen av endringer i busslovgivningen betydelige investeringer i ny teknologi, både nå og i fremtiden, står det å lese i uttalselsen fra fabrikken i Polen.

Produksjonsanlegget av chassis i Kobylinca står ikke i fare for å legges ned. Her vil produksjonen fortsette uforhindret.

Scania Production Slupsk S.A. er for tiden et arbeidssted for 1047 personer ansatt på to lokasjoner – produksjonsanlegget for busskarosseri på ul. Grunwaldzka 12 i Słupsk (847 ansatte) og produksjonsanlegget av K-type chassis i Kobylnica nær Słupsk (200 ansatte).

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.