Lederskifte i Norsk Scania

Espen Fremstad (45) overtar fra nyttår som avdelingsleder for buss Norsk Scania.

Akkurat som forgjengeren Olav Dårflot er Espen Fremstad nesten født inn på en buss. Olav Dårflot skal pensjonere seg til våren etter 45 år i bussbransjen. Fra nyttår går han i en rolle som seniorkonsulent i Scanias bussavdelingen for å være med på å sikre en best mulig kompetanseoverføring for etterkommeren.

Espen Fremstad begynte i Scania for et lite år siden. Han kom fra jobben som operativ leder i flytårnet i Brønnøysund. Den jobben hadde han i 10 år, men begynte i Avinor allerede i 2010. Før det har han mange år bak rattet i både busser og lastebiler. Og alltid med en forkjærlighet for Scania.

-Jeg kommer fra en transportfamilie. Faren min var disponent i trafikkselskapet hjemme, og bestefaren min hadde taxi. Selv begynte jeg å kjøre så fort jeg var gammel nok til å ta førerkort, og det har vært både buss og langtransport, sier Espen Fremstad.

Akkurat som med sjefsjobben i avdelingen står Scania foran et generasjonsskifte på buss. Nylig viste Scania frem en helt ny plattform for elektriske busser. De første bussene for langruter og turkjøring med flytende biogass er straks klare for å bli satt i drift i nær fremtid. Samtidig vil også Scanias busser leveres med det nye digitale dashbordet i nær fremtid. Samtidig har også Scanias fabrikkstruktur blitt endret.

Olav Dårflot er glad for å ha etterkommeren på plass, og at det er nettopp Espen Fremstad. Han ser mye av seg selv også i etterkommeren. Med erfaring som spenner fra sjåfør, operativt ansvar og ledererfaring.

-Den erfaringen har vært gull verdt for min del på denne siden av bordet. Det gir deg større forståelse for kundenes utfordringer. Man skal være en selger, men også en rådgiver for kundene, sier Olav Dårflot.

Ved siden av Espen Fremstad er det Tore Aasgaard som skal selge Scania busser fremover. Ved siden av de to har bussavdelingen sætte av to mann på teknisk og en fra salgssupport.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.