Lade-samarbeid mellom Volvo og Heliox

Volvo Buses og nederlandske Heliox har nettopp innviet en ladestasjon for elektriske busser basert på den åpne OppCharge-standarden. Ved å benytte OppCharge kan ladestasjoner fra forskjellige produsenter brukes om hverandre, samtidig som busser av forskjellige fabrikat kan benytte de samme ladestasjonene.

Ladingen skjer med pantograf som senkes ned til mottaket på busstaket, noe som blir betraktet som en kostnadseffektiv løsning som i tillegg gir lite ekstravekt på taket. Kommunikasjon mellom kjøretøyet og ladestasjonen skjer ved hjelp av Wi-Fi.

Den aktuelle ladestasjonen står på Volvo-gruppens forsknings- og utviklingssenter i Göteborg. Dette er den 20. ladestasjonen Heliox har bygd i Skandinavia. Med den nye ladestasjonen kan Volvo demonstrere at selskapets elektriske busser er kompatible med ladestasjoner fra forskjellige produsenter. OppCharge er nå blitt implementert som ladestandard i mer enn 12 land. Heliox ladesystem kan nå lade med inntil 450 kW, men i nær fremtid vil det bli mulig å lade med inntil 600 kW.

Åpen standard

Målet med samarbeidet mellom Heliox og Volvo er å fremme utviklingen og kommersialiseringen av elektriske busser og elektrisk-hybride busser med en åpen ladestandard. – Med OppCharge kan verdens byer være sikre på at man får en ladestruktur uten begrensninger når det gjelder leverandører av ladestasjoner og elektriske busser, uttaler Jessica Sandström, som har tittel av Senior Vice President City Mobility hos Volvo Buses.

Samarbeidet mellom Volvo og Heliox vil vise seg i praksis når de første kundene tar i bruk elektriske busser og ladestasjoner i Luxembourg i mai i år.

Ifølge en melding fra Volvo Buses er selskapet markedsleder innenfor elektro-mobilitet og har levert mer enn 3300 hybride, elektrisk-hybride og elektriske busser til 21 land globalt. Heliox er markedsleder for hurtigladesystemer til offentlig transport, med hovedkontor i Nederland og avdelingskontorer i Storbritannia, Australia, Singapore og India.

Blant leverandørene av ladeinfrastruktur som benytter OppCharge-standarden finner vi i tillegg til Heliox også ABB og Siemens, samt på brukersiden bussprodusenter som Ebusco, Iveco, Solaris og Volvo.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.