Krise etter tre store elbussbranner

Bussbransjen i Tyskland har satt i gang krisehåndtering etter tre store bussbranner med elbusser i den siste tiden.

I Dortmund, Stuttgart og Hannover har det i den siste tiden vært tre store bussbranner som alle har startet i en batterielektrisk buss.

Den siste store brannen var i Stuttgart 30 september. Her brant 28 busser og det ble raskt mistanke til at en Mercedes-Benz eCitaro var årsaken til brannen. Det etterforskes fremdeles om hva som er den egentlige årsaken, men etterforskere mener den startet under lading av bussen. En varmesensor registrerte sterk varmeutvikling i taket på den bussen de mener har forårsaket den store brannen. Det samme har blitt oppdaget ved de andre to brannene.

Ønsker ikke å kommentere

Mercedes-Benz har ikke ønsket å kommentere saken i media, men bekrefter til tysk medier at de har hatt busser involvert i brannene.

Alle tre brannen i busser av samme merke og med den siste batteriteknologien som er på markedet. Alle bussene har hatt faststoffbatterier, såkalt Solidstate battery.

Mange har ventet på denne batteriteknologien, som både gir bedre energitetthet i cellene, men også redusert vekt. Men nå parkerer flere selskaper sine batterielektriske busser i påvente av hva som er årsaken til disse tre store brannene.

Brannene skal ha startet når bussene var under lading på depot. En kortslutning skal være årsaken. Brannen har så spredd seg til flere titalls busser og det har vært vanskelig å få kontroll over brannene.

Satt krisestab

Produsenten av bussene har satt krisestab, men har enda ikke valgt å trekke tilbake bussene som fremdeles er i drift ulike steder i Tyskland og andre land. Det skal også ha blitt sendt ut en kampanje eller tilbakekallelse av denne typen busser i våres. Dette grunnet en feil i batter eller ladesystem for en tid tilbake. Men ingen informasjon om at det kunne forårsake en brann, slik en nå har sett. 30 eCitaro busser ble tatt tilbake og utbedret.

Men samtidig så parkeres batterielektriske busser nå over hele Tyskland. Selskapene krever svar på om det er trygt å lade bussene. Brannmannskapet har meldt tilbake at det har vært meget krevende å slukke de brannene som er i batterielektriske busser, da varmen har vært ekstrem høy. Men sier til ulike medier, at den faktiske årsaken enda ikke er klar. Det er like krevende å slukke brann i batterielektrisk om den tar fyr direkte eller blir involvert brannen som starter andre steder.

Flere tyske busselskaper sier også til media at teknologien kanskje ikke helt er der en ønsker, spesielt med tanke på at EU har satt en frist til 2030 med å gå over til nullutslippsbusser. Flere sier at de ønsker å benytte sine dieselbusser så lenge de kan, frem til de ser at batterielektriske busser er helt trygge og passer deres rutetrafikk.

Bildet er fra arkivet og har ikke noe med de tre brannen å gjøre.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.