Konkurrenten.no feirer 20 år

Selv med avslag på konsesjonssøknaden og en kamp om å overleve, har Konkurrenten.no bevist for alle at en kan stå i mot de store og etablerte. Det er mulig å utvikle en drøm til et solid levebrød. Nå har konkurrenten.no kjørt mellom Sørlandet og hovedstaden i 20 år.

Johnny Gundersen står klar på perrongen på bussterminalen i Oslo. I over 9 år har han kjørt for Konkurrenten.no og stortrives i jobben. Nå kan han sammen med alle sine kolleger feire at selskapet fyller 20 år.

Det er Risdal Touring AS som står bak konseptet Konkurrenten.no. Men de fikk avslag på sin første konsesjonssøknad av daværende samferdselsminister Terje Mo Gustavsen. Beslutningen ble anket og konsesjon ble innvilget i mars 2002 etter regjeringsskife. Fra 15. mai 2002 startet selskapet rutegående trafikk, og i 2010 var selskapet oppe i 96 ukentlige avganger.

Men reisen har ikke vært helt enkel. 15. mai 2002 startet Konkurrenten.no opp med avgang fra Oslo og Kristiansand. Det lille selskapet som var etablert på Evje i datidens Vest-Agder fikk på plass konsesjon på ruten og var blant de første til å røske i røttene til det etablerte og nærmest Monopollignende ekspressbuss systemet i Norge.

Og mange valgte å kalle hele prosjektet en døgnflue. Flere mente på at det bare var snakk om måneder før selskapet ville få konkurs. Mye grunnet at de kjørte på med rimelige priser og mange avganger. Men gjengen på Evje motbevise alle og i dag står Konkurrenten.no sterkt.

I de første årene så var bussene blå, som faktisk var en tilfeldighet. Bussmagasinet var med å hente en av de da nye Mercedes-Benz Travego som var kjøpt inn fra Tyskland. Et selskap der nede kunne ikke hente ut bussene og Konkurrenten.no overtok disse som allerede var lakkert i en mellomblå farge. Det ble kjennetegnet til selskapet i mange år.

Men på ruten gikk også en Setra 316HDS. En buss, hvor en kan sitte høyt og hvor sjåføren sitter nede i første etasje. En buss med enormt bagasjerom, men som ellers var ganske upraktisk som ekspressbuss. Det har mange trappetrinn både fremme og på midten. Ikke så praktisk for folk med nedsatt bevegelsesmuligheter. Bussen hadde heller ikke heis, slik som i dag er et krav på busser i rute.

I 2013 velger Konkurrenten.no å bli en del av Norway Bussekspress sitt system. Dette etter at Nettbuss, som i dag heter VY valgte å trekke seg ut. Sammen med en rekke selskaper landet rundt er nå Konkurrenten.no tilknyttet et omfattende rutenett som dekker stort sett hele Norge.

Johnny er straks klar for avgang fra Oslo og med er det et 20 tals passasjerer. Han smiler og forteller om ni gode år i selskapet.

«Jeg trives veldig godt. Jeg har kjørt noe turbuss også, men liker veldig godt denne kjøringen hvor en er effektive, lite venting og en har en rute som er fastsatt», sier Johnny og setter nesen mot det blide Sørland.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.