Kommer Irizar med en hydrogendrevet turbuss?

En buss med betegnelsen Irizar i6S Efficient Hydrogen har dukket opp på listen over kandidater til prisen Sustainable Bus Awards 2024 som skal deles ut på bussutstillingen Busworld Europe i Brussel i oktober.

Det er nettstedet Sustainable Bus som melder dette. Den spanske Irizar-gruppen har foreløpig ikke kommentert dette, så det er rene spekulasjoner. Men hvis dette er reelt, må det være snakk om en buss som er klar for markedet innen utgangen av året for å være valgbar til prisen.

Det foreligger flere prosjekter som jobber med å ta frem brenselceller for turbusser. Ett av disse er HyFleet som ble lansert av den store bussoperatøren FlixBus i samarbeid med Freudenber Fuel Cell e-Power System og XF i 2021. Målet med prosjektet er å ha langdistanse-turbusser med brenselceller på markedet i 2024. Minimum rekkevidde på en enkelt hydrogen-påfylling er satt til 450 km. Da prosjektet ble startet, ble det også hevdet at en europeisk bussprodusent skulle slutte seg til etter hvert. Sustainable Bus undres nå på om Irizar kan være denne bussprodusenten og at Irizar i6S Efficient Hydrogen er et resultat av dette.

Ytterligere minst to prosjekter er i gang for å ta frem turbusser med brenselceller. Ett av disse er CoacHyfied som ledes av servicetilbyderen FEV Group og hvor partnere er Ballard Power Systems, ElringKlinger, Otokar, Engie og turkiske Ford Otomotiv Sanayi A.Ş. Her er det snakk om to løsninger, nemlig nye hydrogendrevne busser og konvertering av eksisterende busser til brenselcelledrift.

Et tredje prosjekt, som også har vært omtalt her i Bussmagasinet.no, er at Daimler Buses har meddelt at selskapet arbeider med å ta frem elektriske turbusser under merkenavnene Mercedes-Benz og Setra innen utgangen av dette tiåret. Her er det blant annet sagt at det er snakk om et modulært fremdriftssystem, som gjerne kan bety at det er snakk om både rent batterielektriske busser og busser med brenselceller.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.