Kaos på den Ukrainske grensen

Sent på mandags kvelden ankom bussen fra Arendal med hjelpesending. Tilbake til Norge skal bussen ha med 45 flyktninger. Men på grensen til Ukraina er det kaos.

«kjører du til Tallinn»? Spør en mor til to barn. Hun kom løpende til bussen med et spedbarn på armen og panikk i øynene. Hun var redd hun hadde mistet bussen til Estland.

Kort tid etter kommer flere familier og vil bli med om vi kjører via Warszawa. Men bussen som skal til Norge har allerede en lang liste med flyktninger som skal bli med. Og kort tid etter begynner gruppen til Norge å dukke opp. Barnefamilier, eldre og en liten hund.

Mottakssenter på grensen er egentlig et kjøpesenter. Butikkene er tømt og senger er satt inn. Senteret er fylt opp til randen med flyktninger. det må ha vært mange tusen kvinner og barn inne på senteret. Det er trangt og mange står å gråter i gangene. Barn er slitne, trøtte og har reist langt. Mange har måtte reise fra pappa som må bli igjen i Ukraina.

Lastet med hjelpesending

Bussen som skal tilbake til Norge er fremdeles full av ting som skal leveres. Dessverre så stengte mottaket av hjelpesending klokken 20 og nå er klokken 21. Tiden går og mannskapet på bussen begynner å bli stresset. Hvor skal alle kassene leveres?

Tilslutt så settes alt midt i veien, for bussen må tømmes slik at flyktningene kan få plass. Først da våkner hjelpemannskapet. De løper til å begynner å bære bort kassene. Noe som kunne blitt løst raskere og dermed kunne bussen til Norge har returnert raskere.

Fyller opp bussen

På grensen skal bussen laste opp 14 flyktninger, resten skal på ved andre mottakssentere i Krakow og et par andre byer. Bussen er klar for å reise, men da kommer flere familier til og ber om å få bli med. Om så bare til Krakow. Alt er bedre enn ingenting. Så bussen lastes opp.

Nå var bussen klar for returen. Papirene var ferdig fylt ut og klargjort. Det er strenge krav til dokumenter for å få lov å hente flyktninger. Alle som kommer med buss skal godkjennes av politiet. Dette for at ikke noen skal drive med menneskesmugling.

På vei ut fra området blir bussen stoppet av politiet. De sjekker ID og skal ha navn og id nummer på alle i bussen før vi får kjøre videre. I tillegg må sjåførene gi fra seg sitt private telefonnummer. Ingen skal kunne forlate området uten at alt er registrert.

På vei opp Polen

Endelig er bussen ute på motorveien på vei oppover Polen. Neste stopp er Krakow. Her skal flere familier leveres på byens jernbanestasjon med ukjent destinasjon. Og ventende familier skal bli med bussen. Men tross at alt er nøye planlagt, så går det tre timer med å kjøre rundt å lete etter flyktninger.

Hele mannskapet på bussen er slitne. Flere har vært våkne i over 20 timer og det er fremdeles 12 timer kjøring opp til fergen i Gdynia. Stemningen i bussen er bra. De fleste er så slitne at de sovner raskt. Det blir noen små stopp langs veien for å gå på toalett.

Ved skrivende stund er bussen halvveis gjennom Polen. Flyktningene begynner å våkne til og smilene kommer frem. De skjønner at mannskapet på bussen er med for å hjelpe. Først nå begynner enkelte å stole på andre. De er på vei til et nytt og ukjent land. Men på vei til friheten og bort fra krigen.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.