Kanadisk elbuss for kaldt vær

Lave temperaturer og elektriske kjøretøy er en kombinasjon som gir visse utfordringer. Nå har det kanadiske selskapet Letenda lansert en ny generasjon elbusser som skal håndtere dette bedre.

Den første modellen ut på markedet er en midibuss som har fått betegnelsen Electrip. Den er konstruert som bybuss med gjennomgående lavt gulv. Bussen er ni meter lang og vil ha plass for inntil 45 personer, hvorav 24 sittende. Alt etter utførelse vil bussen kunne ha inntil seks rullestolplasser. Karosseriet er helt i aluminium, og kjøretøyet er dermed lett.

Cummins leverer alt det elektriske, inklusive batterier og elmotor. Bussen kan utstyres med batterikapasitet fra 222 til 296 kWh og skal kunne lades med inntil 150 kW. Batteriene vil da kunne være fulladet i løpet av to timer.

Meldingen fra det kanadiske selskapet sier ikke noe om motoreffekt eller rekkevidde. Enda mer oppsiktsvekkende er det at selskapet ikke sier noe som helst om hva det er som gjør denne nye bussen spesielt velegnet for lave temperaturer.

Letenda-bussen skal markedsføres i Canada og USA.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.