Jenssen med Norges første Neoplan Skyliner

IMG_0323Norges første Neoplan Skyliner er solgt til Arnor E. Jenssen Turbusstransport og er en 4 stjernes turbuss med plass til 76 passasjerer.

Den 14 meter lange Noplan Skylineren er utstyrt med MAN motor på 505 hk som tilfredstiller EEV krav til utslipp. Noe som tilsvarer en utslippsklasse mellom Euro 5 og 6. Bussen er utstyrt med MAN TipMatic automatisert girkasse med 12 trinn og et full elektronisk hjuloppheng. Bussen er utstyrt med 76+1+1 setr og er dermed en fire stjerners turbuss.

Det mest unike med den nye Neoplan Skylineren er den enorme bagasjekapasiteten. Hele 11 kubikk med bagasje kan en få med seg i den spesialdesignede rommet bak i bussen.

Arnor E. Jenssen Turbusstransport ble etablert allerede i 1977 og har siden da drevet persontransport med buss. Selskapet har mange faste kunder og er i følge dem selv veldig fleksible. Jenssen disponerer busser til alle formål og har flere Neoplan busser i parken.

Foto: privat/Facebook.

skylinerhmk Bilde fra da MAN Truck & Bus Norge AS hadde en av de nye Neoplan SKyliner på demo i Norge. H.M.K. testet denne en periode høsten 2012. Bussen kjørte med disposisjon i trafikk på tyske skilter.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.