48 VDL Citea til Helsinki

Photo-2_48-VDL-Citeas-Veolia-Transport-FinlandHelsinki har fått hele 48 nye VDL bybusser i drift. Veolia Transport Finland startet tidlig i Januar rutekjøring med 10 Citea SLE 129/255 og 38 Citea XLE 145/310. I tillegg ble det levert hele 120 VDL busser til Finland i 2012, noe som gjorde VDL til markedsleder på busser i landet.

– Utmerket støtte fra VDL organisasjonen under oppstartfasen har spilt en viktig rolle i den vellykkede lanseringen av vår nye virksomhet. Tilbakemeldinger fra kunder og passasjerer sier oss at de er svært fornøyde med bussene, sier Sami Ojamo, direktør for innkjøp og utvikling hos Veolia Transport Finland.

– Vi er veldig fornøyde med det fruktbare smarbeidet med Veolia Transport Finland, sier Rémi Henkemans, Administrerende direktør hos VDL Bus & Coach. Han legger til at de med den siste leveransen kan vise frem ytterligere to modeller i bybilde i Helsinki.

– I 2012 innførte vi tre ulike Citea modeller som viser en utmerket passform i Helsinki-området, sier Henkemans.

Alle VDL-bussene til Veolia Transport Finland er utstyrt med Euro 5 motorer, men grunnet deres lave vekt, så gir de lavere utslipp og forbruk enn tilsvarende busser fra andre konkurrenter.

Veolia Transport Finland har valgt to forskjellige lengde varianter. 2-akslet Citea SLE-129 er 12,9 meter lang og har 40 seter. 3-akslet Citea XLE-145 er 14,5 meter lang og har 49 seter. De harde klimatiske forhold i Finland, med temperaturer mellom -30 grader Celsius og pluss 30 grader Celsius, gjør at kjøretøyene må tilfredstille strenge krav. Topp kvalitet for passasjerene er også en av Veolias knutepunkter. Denne nye VDL Flåten vil kjøre 3 millioner kilometer i året frakte over 250.000 passasjerer.

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.