– Ja, dette var mye bedre!

I over 22 år har Arne Jan Forsdahl kjørt ekspressbuss. Han begynte da Vy var Nettbuss og her er han fortsatt. Han har i dag sin første tur innover mot Oslo etter at kollektivfeltet igjen er kun for busser og taxi. – Ja, dette var mye bedre, sier han med et bredt smil.

– Jeg la merke til at køen i de andre feltene begynte ved Asker, men på enkelte dager så begynte køen der selv når elbilene fikk kjøre i kollektivfeltet, forteller Arne Jan Forsdahl.

Arne Jan begynte sin busskarriere for nå mer enn 22 år siden og har kjørt strekningen fra Sørlandet inn til Oslo i mange år. Nå veksler han på ruten Arendal-Oslo og Arendal-Sandnes  Han er en av de veldig mange som nesten daglig opplever trafikken inn til hovedstaden.

– Ja, dette var mye bedre, sier Arne Jan da han har sin første tur mellom Arendal og Oslo etter at kollektivfeltet igjen er kun for buss og taxi. Og han smiler bredt.

– Jeg har opplevd at det har stått helt stille i kollektivfeltet. Stappet med elbiler. Og vi har tapt mye tid på det. Noen dager verre enn andre. Så, ja, vi har ventet på denne dagen, sier han.

Det har vært mye skriverier i media om køkaos og at elbilene har sin rett i å være i kollektivfeltet. Men bussbransjen og også de aller fleste som har kommentert disse artiklene mener det er helt rett å holde kollektivfeltet utelukkende for kollektivtransport med buss of taxi. Og i følge Arne Jan, så er ikke køen inn i morgenrush så mye lengre.

– Jeg ser at der er noe mer kø enn da elbilene fikk benytte kollektivfeltet, men der køen startet i dag, har dem pleid å gjøre på enkelte dager tidligere også, sier han.

– Men jeg ser at noen prøver seg med elbil i kollektivfeltet også i dag, sier han og skyter inn at også fossilbiler sniker. Han ser daglig at noen prøver seg.

Kollektivfeltet i Oslo og Akershus har nå stengt muligheten for elbiler å benytte dette feltet. I første omgang rundt tre år, mens det foregår omfattende veibygging i og rundt Oslo.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.