6. mai – ny hverdag for bussene i Oslo og Akershus

6. mai kan nesten bli å regne som flaggdag fremover. I allefall de neste tre årene. På denne dagen stenges kollektivfeltene i Oslo og Akershus for elbiler. Busser, samt taxier får igjen bruke feltet fritt for forstyrrende elementer.

Det er mange, mange år siden busser og taxier ene og alene fikk råde over kollektivfeltet. I starten, da elbilene var i kraftig mindretall så var det ikke noe stort problem at disse små, uskyldige batterielektriske bilene av merke Buddy og Think fikk dele kjørefelt med bussene.

Men når bilmerker som Tesla, Nissan, og mange andre kom på markedet med store, relativt raske batterielektriske biler. Og det til en pris de fleste hadde råd til. Så ble kollektivfeltet raskt fylt opp og bussene ble liggende bak en kø innover mot hovedstaden. Langt fra intensjonen med kollektivfelt, som opprinnelig ble anlagt for å nettopp slippe bussene frem.

Det har i de senere år blitt bygget kollektivfelt hvor elbiler ikke har fått kjøre, men på de store innfartsårene til hovedstaden, har de opp til dags dato nærmest fått leve et fritt liv. Med unntak av noen enkle regler og klokkeslett.

Men nå er det slutt, og til stor jubel fra bussbransjen. De har næmlig slitt i en årrekke med å holde rutetider. Og ofte har det vært raskere å holde helt til venstre i inneste kjørefelt for å komme raskest inn til sentrum.

Dessverre så er forbudet mot elbiler i kollektivfeltet i utgangspunktet midlertidig. Men mange sier at dette kan bli permanent, også etter at alt av veiarbeid i områdene i og rundt Oslo er ferdig.

Og kanskje tar andre byer etter? Denne endringen er uansett verd å feire med både flagg og kake.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.