Irizar med store elektriske planer

– Fremtiden er elektrisk, sa redaktør Tom Terjesen for flere år siden. Nå skjer det store ting hos alle bussprodusenter. Men få går så raskt frem og er så målrettet som Irizar. I dag fikk Bussmagasinet se den nye e-mobility fabrikken fra innsiden. 

Med bybusser fra 10,8 til 18,73 meter og på sikt også 25 meter, så kaster Irizar seg inn i elektriske buss markedet. Nå mener de alvor og åpnet dørene til den splitter nye fabrikken. Denne klarer hele 500 busser i året, eller to om dagen ved ett skift. 

Første signaler om at Irizar ville komme med en fullelektrisk bybuss var i 2011. Kort tid etter var den første prototypen klar og i dag finnes det testbusser i en rekke byer, samt noen serieproduserte utgaver i byer som London. Men nå tikker ordrene inn og inne utgangen av året skal det leveres ytterligere 20 enheter til kunder. 

Hovedmodellen er en standard 12 meter bybuss klasse I. Den har en elektromotor på 180 kW og levers med batterier på opp til 376 kWh som gir en garantert kjørelengde på 200 til 220 kilometer mellom hver lading om en ladet over natten. Andre kjørelengder tilbys om en velger hurtiglading via pantograf på holdeplasser. 

12 meter på to aksler klarer hele 78 passasjerer hvor hele 29 kan sitte. Dette om den registreres etter de nye vektkravene i EU på 20 tonn. Uten det finnes det en rekke dørløsninger og konfigurasjoner som gir ulike sitteplassløsninger og passasjerantall. 

Inne kort tid kommer en 18,73 meter leddbuss på markedet. Denne får en sterkere motor og større batteripakke. Den vil i tillegg kunne designes med BRT/trikkedesign i front og hekk. Og kan også på sikt bli levert i 25 meter dobbel leddbuss om kundene blir mange nok. 

For London så er det nå under bygging en kortere utgave på 10,8 meter. Men også denne vil kunne tilbys resten av det europeiske markedet. 

Batteriene er montert på taket og veier 600 kilo stykket og yter 90 kWh hver. Det er plass til tre av disse modulene på taket som til sammen gir 376 kWh. Det vil si at totalt er bussen utstyrt med batterier på i underkant av to tonn. Men taket er forsterket og godkjent for så mye vekt. Også med snø og is oppå. 

Batteriene er også utviklet og produsert av Irizar gruppen. De er av typen Sodium Nickel og lades opp på rundt syv timer med 125A kontakt. 

Motoren er i dag levert av Siemens, men vil bli erstattet om kort tid av egenutviklet motor. Motoren i dag yter 180kW og har 1500 Nm i dreiemoment. Dette skyver bussen lett opp bakker på hele 18% fullastet. 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.