Irizar i2 Electric i Paris

Irizar i2 har trillet rundt i Paris under årets klimakonferanse COP21. Den fullelektriske bussen har mottatt gode tilbakemeldinger og fikk mye oppmerksomhet fra publikum. Nå skal den inn i linje 21 og 147 i byen.

Irizar i2 er en fullelektrisk bybuss med god passasjerkapasitet og en rekkevidde på hele 180 kilometer på en lading. Arangementet ble ledet av Elisabeth Borne, leder for RATP, Jean-Paul Huchon, administrerende direktør i STIF og Anne Hildalgo, borgermester i Paris.

Målet for fremvisningen av i2 var å kunne vise publikum, presse og politikere hvilke muligheter en har for en utslippsfri kollektivtransport innen få år. RATP prosjektet har som mål at innen 2025 skal 4500 busser. Bestående av 80 prosent elektriske og 20 prosent biogass busser i Paris.

Kravene for å kunne være med i testen er at bussene er 100 prosent rene, og ha en kapasitet på minst 80 passasjerer. De må også kunne kjøre minst 180 kilometer på en lading. Irizar i2 vil kjøre linje 21 og 147 i Paris.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.