Inntekten halvert – men samtidig slippes ny bussmodell

VDL lanserer i dag deres nye bybussmodell, neste generasjon Citea. Men midt i en pandemi har det satt VDL Bus & Coach tilbake med mange år. Nesten over natten falt inntekten med 49 prosent og nesten alle planer om nye bussmodeller ble lagt på is.

«Det var en veldig merkelig situasjon å oppleve hvordan pandemien påvirket oss. Plutselig var nesten alle ordre borte og inntekten falt umiddelbart med 49 prosent. Våre planer om å lansere nye bussmodeller ble lagt på is. Men vi er veldig glade for at vi nå kan lansere den neste generasjon Citea», sier Henk Coppens, sjef for VDL Bus & Coach.

VDL er et privateiet Nederlansk konsern med en rekke ulike produkter fra medisinsk utstyr til busser og turbusser. Her i Norge har VDL vært på markedet med turbusser i mange år og for noen år siden vant de også ordre på by- og rutebusser. Nå vokser VDL her i Norge år for år.

For 10 år siden ble by- og rutebussmodellen Citea lansert. I dag skal neste generasjon by- og rutebusser lanseres. Verdenspressen følger nøye med på en online-pressemøte. Den nye VDL Citea blir batterielektrisk fra første stund. Den er basert på ny og moderne teknologi med lav vekt og nøye planlagt vektfordeling.

«Vi lanserer i dag en modulær by- og rutebussplattform. Og innen kort tid åpner også den helt nye fabrikken i Roeselare i Belgia. Fabrikken blir dedikert for elektrisk drivline», sier Coppens som legger til at de bevist ikke ønsket å flytte produksjonen østover, men holde på den tradisjonsrike og solide arbeidskraften som finnes i Nederland og Belgia.

Selv om markedet har merket pandemien tett på kroppen, så har leverandørene av by- og rutebusser hatt en jevn bestilling av nye busser. Dette grunnet lange kontrakter og nye anbud, men også kravet om lav- eller nullutslippsbusser. Samtidig har regjeringen ønsket at rutebussene skulle gå mer eller mindre uberørt av pandemien. Derfor har levrandørene ikke merket så stor nedgang på nye kopntrakter i forhold til turbussmarkedet. Det har vært nærmest full stopp i produksjonen av turbusser det siste året, og mange kansellerte sine bestillinger da det ble klart at de aller fleste turene ble avbestilt.

Et stort team har jobbet med den nye bussplattformen, hvor også både ny teknologi og byggeteknikk har blitt satt på prøve. Vektbesparelse og riktig plassering av batterier har vært viktige elementer. Alle deler, utenom batteriene er utviklet og produsert i Europa.

Planen var å lansere den nye Citea på årets Busworld messe, men tidligere i våres ble det kjent at messen i Belgia ble avlyst grunnet pandemien. Men VDL vil avholde en egen lansering hvor pressen kan ta bussen nærmere i øyesyn senere i år.

«Vi har brukt mye tid på å utvikle den riktige bussen. Noe av det viktigste var å kunne plassere batteriene i gulvet og at vi kunne montere et klimasystem som er både effektivt og med lavt energibehov», sier Alex de Jong som er sjef for by- og rutebussdivisjonen hos VDL.

«Når vi så videre inn på utfordringene med dagens elbusser, så så vi fort at rekkevidden var en utfordring. Og også vekt på bussen, som igjen gir lavere passasjerkapasitet. Vi kontantet en rekke universiteter og eksperter for å utvikle neste generasjon by- og rutebusser. Vi begynte rett og slett på skrets. Altså utvikle en buss helt på nytt», sier de Jong.

Sideveggene på nye Citea er produsert i komposittmaterialle for å spare vekt, men samtidig styrke bussens karosseri. Nye Citea vil komme i ulike lengder, fra solobuss til leddbuss. I tillegg har de klart å få inn 8 seter ekstra i forhold til en standard Citea av dagens modell. Og skulle det være behov for lengre rekkevidde enn hva batteriene i gulvet gir, så kan det monteres noen batterier på taket.

Bussen er designet for digitale sidespeil, men det kan også bestilles med analoge speil.

De første bussene vil bli levert i begynnelsen av 2022. Det er lavgulv-modellen. Andre utførelser vil så bli levert til kunder etter som de blir lansert.

Rekkevidden på solobuss er 350 til 490 km alt etter batterikapasiteten. Og det påvirkes også av vær og føreforhold. Dette er 25 prosent bedre enn dagens elektriske Citea.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.