Hvorfor ikke ta bilen på bussen?

Det franske oppstartsselskapet Symone med base i Dijon har lansert et konsept som gjør det mulig å sette bilen på bussen, bokstavelig talt, mens sjåfør og passasjerer nyter en luksuriøs reise i etasjen under.

Illustrasjonen ovenfor er hentet fra selskapets hjemmeside. Hensikten er først og fremst å redusere personbiltrafikken på franske motorveier.

Det har i mange år vært mulig å sette personbilen på toget på utvalgte jernbanestrekninger. Symone mener det samme kan gjøres på spesialbygde dobbeltdekkere. Alt etter utførelse kan fire eller fem personbiler plasseres på spesialbussens øvre dekk. I salongen under er det plass til 18 personer som skal kunne reise på en meget komfortabel måte.

Rent miljømessig har konseptet noe for seg. Bussen skal drives av hydrogenfyrte brenselceller og er dermed uten lokale utslipp. Og bilene på toppen trenger selvsagt verken drivstoff eller strøm på turen. Over lengre strekninger kan elbileiere oppleve at dette kanskje er en raskere måte å reise på, ettersom man slipper ett eller flere opphold for å lade batteriene.

Selskapet sier ikke noe om hvordan man har tenkt å få økonomi ut av prosjektet. Man sier imidlertid at målet er at første kjøretøy skal være klart i 2024 og vises under sommerolympiaden i Paris. Videre tror selskapet at man skal kunne ha inntil 100 slike kjøretøy på veien i 2030.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.