HMK med syv nye MAN Lion’s Coach

MAN Truck & Bus Norge AS har nylig levert syv MAN Lion’s Coach turbusser til H.M. Kristiansens Automobilbyrå AS. HMK et av de ledende turbilselskapene i Norge.

Leveransen fordeler seg på tre MAN Lion’s Coach L på 13,9 meter og fire Lion’s Coach C på 13,3 meter. Alle bussene har D26-motoren på 12,4 liter med en effekt på 470 hk og MAN TipMatic automatisert giring. Dette er godt utstyrte busser med avansert infotainment-system, eksklusive seter med høy komfort og USB-kontakter ved alle seter.

HMK har kjøpt MAN turbusser i mange år. Selskapet har for øyeblikket 28 busser, og bare to er av andre merker.

– Vi har lang og god erfaring med MAN både som produkt og leverandør, sier Morten Stovner-Sørli, daglig leder i HMK.

– Vi har en langsiktig avtale om rullering av busser slik at vi har høy standard og lav alder på kjøretøyene våre, og dette er noe som gagner både MAN og oss.

Det er altså to lengder på de nylig leverte bussene. Stovner-Sørli forklarer dette med at selskapet trenger noen busser med ekstra god kapasitet både når det gjelder antall seter og bagasjeplass.

– Med de største bussene får vi med oss to skoleklasser, for eksempel når det gjelder kjøring til og fra leirskole og andre arrangementer, sier han.

Som alle turbuss-operatører har HMK lagt bak seg et altfor stiller år. Stovner-Sørli ser frem til at samfunnet kan åpnes opp igjen og turister, lag og foreninger og andre igjen etterspør turbusser. Selskapet har en særlig sterk stilling i Oslo-området og på Østlandet, men kjører dit det er behov.

– Vi er meget stolte over å ha overlevert syv flotte turbusser til HMK. Spesielt i disse tøffe tider som har rammet turbussbransjen enormt, er det gledelig med et slikt lyspunkt. Vi håper at HMK og deres sjåfører blir fornøyde, og takker så mye for tilliten, sier Carina Bratås som er turbusselger hos MAN Truck & Bus Norge.

MAN Lion’s Coach ble kåret til Coach of the Year 2020 av den internasjonale fagjuryen som består av fagjournalister fra 25 land.

Gammelt selskap

HMK er ikke bare Norges, men også Europas eldste transportbyrå fremdeles i drift, etablert så tidlig som i 1873. Vognmann Hans Martin Kristiansen startet selskapet 28 år gammel under navnet H.M. Kristiansens Vognmannsforretning. Han kunne tilby innbyggerne i Christiania luksuriøs hestetransport med 14 hester og fem vogner i stallen i Akersgaten. Da Hans Martin Kristiansen junior døde 1936, hadde forretningen seks busser og fire syvsetere, i tillegg til seks hester og 12 bryllupskjøretøyer. Samme år ble firmaet et aksjeselskap og fikk navnet H.M. Kristiansens Automobilbyrå AS.

I dag er HMK et av de ledende turbilselskapene i Norge og det eldste i Europa som fortsatt er i drift. Selskapet har vokst til å bli et konsern med eierskap i datterselskapene Bislet Limousine, HMK Eiendom og Norske Turistbusser.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.