Her er Norges mest komplette vegserviceanlegg

Det nye vegserviceanlegget på Grenstøl utenfor Tvedestrand inneholder blant annet en energistasjon, tretti døgnhvileplasser, treningsapparater, hundeluftegård, bilvask og en sterk miljøprofil.

Mandag åpnet dørene hos Shell Tvedestrand langs nye E18 i Agder. Denne energistasjonen setter en helt ny standard i Norge.

-Å bygge denne energistasjonen har vært utrolig spennende. Vi skrev kontrakt med Nye Veier på forsommeren 2019, og har brukt det siste året til å detaljregulere tomten, få den prosjektert og bygd. Vi er stolte over det som er Norges mest moderne energistasjon og komplette vegserviceanlegg, sier Bård A. Granerud, etableringssjef retail i St1 Norge AS, som drifter de fleste Shell-stasjonene i Norge.

Aktiv rasteplass
Vegserviceanlegget har av noen allerede blitt kalt porten til Tvedestrand, og er også kjent som Aktiv Rast. Aktiv Rast er et initiativ fra Tvedestrand kommune for å tilføre det tradisjonelle vegserviceanlegget en ny dimensjon ved å etablere Norges første aktive rasteplass. Målet er å skape et attraktivt stoppested som vil sette en ny standard for morgendagens rasteplasser for vegfarende, der folkehelse står sentralt. I tillegg skal Aktiv Rast gi en attraksjonsverdi for Tvedestrand by og områdene rundt.

-Tanken bak Aktiv Rast er at det skal øke aktivitetsnivået, redusere stillesitting og bidra til økt trivsel for reisende under oppholdet, sier ordfører i Tvedestrand Kommune, Marianne Lanaas.

Vegserviceanlegget på Grenstøl skal også vise frem Tvedestrand, og noe av det mest synlige som kommer er en racerbåt i toppen av en fire meter høy stolpe. Dette er for å markere Tvedestrand som båtracingbyen fremfor noen, hvor det har blitt kjørt båtrace i over 100 år.

Tvedestrand er også kjent som bokbyen, og på vegserviceanlegget kan du finne en to meter høy bok, som også inneholder turistinformasjon om Tvedestrand. Kystkultur er også relevant for Tvedestrand, og en gigantisk fiskeruse er satt opp på anlegget, og denne vil også fungere som et lekestativ. Næs Jernverksmuseum har også satt opp en installasjon på anlegget.

I tillegg blir det satt opp treningsapparater, det er hundeluftegård og en liten park er anlagt for de besøkende.

Miljø i fokus
-Miljø har også vært viktig for oss når vi har bygget denne energistasjonen. Vi har for eksempel 16 ladepunkter i samarbeid med Recharge, og dette skal etter planen fordobles før sommeren 2021, sier Granerud.

Men det er ikke bare når det gjelder lading av elbiler det er tenkt miljø. Selve butikken på Shell Tvedestrand har grønt tak, såkalt sedumtak. I tillegg blir det sådd en blomstereng på 5000 kvadratmeter på området, samt 32 trær, 135 busker, 3500 stauder og 400 løk er satt ned, noe som vil gi over 4000 planter til våren. Som om ikke det er nok er det et insekthotell på veggen ved vaskehallen.

Bygningsmassen er kledd med spiler av treverk og stasjonen er utstyrt med et mer miljøvennlig CO2-anlegg fryserom og disklinje. Underlaget på kjørearealene, med unntak av døgnhvileplassene, har såkalt permeabelt underlag, som gjør at vannet renner gjennom overflaten og ned i underlaget.

Et eldorado for yrkessjåførene
Shell Tvedestrand har et eget område for lastebiler, hvor to kjøretøy kan fylle samtidig. I tillegg er det tretti oppstillingsplasser for tunge kjøretøy på døgnhvileplassen, og tre egne plasser for busser. Det er også satt av egne plasser til bobiler.

Det er sjåførrom, og det kommer utvendige treningsapparater spesielt tilpasset for yrkessjåførene. På sikt planlegges det utleie av elsykler på stasjonen, som vil gjøre det enklere for yrkessjåførene å ta seg en tur til Tvedestrand sentrum for eksempel.

-Det er stort behov for en slik stasjon i dette område, og vi i bransjen er veldig positive til dette, sier Bjørn Bjellerås i selskapet Nordren AS i Arendal, som kjører mye i dette området.

Stasjonen har seks pumpestasjoner for flytende drivstoff for personbilister.

Ble ansatt etter audition
16 medarbeidere er ansatt, og enda flere vil jobbe i høysesong. For å ansette de riktige menneskene ble det tenkt utradisjonelt.

-Vi arrangerte rett og slett en audition, hvor vi først presenterte planene rundt vegserviceanlegget og hvor hver enkelt etterpå fikk ti minutter til å selge inn seg selv. Det fungerte veldig bra, og vi er så stolte over de vi har ansatt på stasjonen, sier regionsjef i St1 Norge, Stian Fjeldberg.

Mandag åpnet stasjonen, og tilbakemeldingene fra kundene er strålende.

-Vi har drømt om å åpne en energistasjon som setter en helt ny standard i Norge i lang tid, og det er fantastisk at vi nå endelig er i gang, avslutter Bård Granerud.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.