Har passert en million oppkoblede kjøretøy

Den gamle sirkuskongen Arne Arnardo klarte stort sett å feire et jubileum hvert år. Akkurat nå kjører Daimler Truck i samme løypa. I løpet av tre uker har selskapet tre jubileer, først ti år med bruktbuss-sentraene BusStore, så 1000 elektriske skolebusser fra datterselskapet Thomas Built Buses og nå passert en million oppkoblede kjøretøy.

Hvordan dette fordeler seg på Lastebiler og busser sier ikke meldingen fra Daimler Truck noe om. For busser av merkene Mercedes-Benz og Setra er det OmniPlus som gjelder. Mercedes-Benz lastebiler har sitt Fleetboard og Mercedes-Benz Uptime, kjøretøyene i Daimler Truck North America har Detroit Connect, og Fuso har Truckconnect. De to siste dekker også busser.

Uansett navn bygger oppkoblingstjenestene på samme digitale plattform. – Oppkoblingsløsninger er hjørnesteinen for innovasjon og differensiering i konkurransen om kundene. Med mer enn en million oppkoblede kjøretøy har vi et helhetlig grunnlag for å videreutvikle og skalere tjenester og løsninger som øker kundeverdi og merkelojalitet, samtidig som vi forbedrer vår egen verdikjede, sier Marcus Claesson, kommunikasjonssjef i Daimler Truck.

Blant fordelene med oppkobling nevnes trådløs oppdatering mens kjøretøyene er i bruk og kjøretøyovervåkning som gir et forebyggende vedlikehold for å redusere tiden kjøretøyet trenger å stå på verkstedet. I pressemeldingen er det nevnt to eksempler på dette. Ikke planlagte verkstedbesøk er blitt redusert med mer enn det halve når det gjelder oppkoblede Mercedes-Benz lastebiler, mens Daimler Truck North America har gjennomført mer enn 500.000 trådløse oppdateringer i løpet av ett år.

De digitale løsningene til Daimler Truck spiller også en viktig rolle når det gjelder elektriske kjøretøy, blant annet gjennom en best mulig angivelse av rekkevidde, overvåkning av batteristatus og effektiv lade-administrasjon.

Forskjellige navn på oppkoblingssystemene hos merkene til Daimler Truck, men alt bygger på en felles digital plattform.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.