HopOn – genialt billettsystem

Å kunne redusere rutetiden med 10 prosent, redusere forbruk ved at bussens motor får færre timer gange og slippe bruk av billettmaskin. Og samtidig ha høyere inntekt på billettsalg. Nei, dette er ingen dårlig spøk, men realiteten. HopOn har utviklet et unikt billettsystem.

HopOn kan enkelt integreres i alle typer persontransport som tog, buss, T-bane, trikk og ferger. Ved kun ha mobilen på seg, så kan en betale billetten og registreres hvor som helst og når som helst.

Men hvordan fungerer dette?

– Systemet vi bruker benytter tråløs ultrasonic lyd og BLE Beacon. Det monteres en liten boks ved dørene i for eksempel bussen. Denne sender ut en uldralav lys som besvares av mobiltelefonen din. Dermed deler du din ID og systemet gjenkjenner deg i systemet ditt. Du belastes da for billetten eller du registrers med månedskort, forteller Ofer Sinai hos HopOn. Det vil si at systemet kan kommunisere med din smarttelefon selv om Bluetooth ikke er aktivert. Den benytter da ultralav lydsignal mellom enhetene.

Systemet kan kobles opp mot de fleste sky baserte systemer eller rett og slett din bank. HopOn har testet ut systemet i hjemlandet sitt Israel og linket det opp mot landest største bank. De benyttes bankens egen app til mobilen og passasjeren blir belastet for billetten direkte fra bankkonto. Systemet fungerer på alle smarttelefoner.

I tillegg til å registrere deg når du stiger ombord i bussen, så registrerer den også hvor du stiger av bussen. Den trekker fra din konto kun for den distansen du har sittet på, de sonene du har kjørt gjennom helt automatisk.

– En unik tilleggsfunksjon er at systemet også fungere som en nøyaktig passasjerteller. Den teller påstigende passasjerer, hvor mange som er på bussen til en hver tid og hvor de går av. Dermed kan en benytte systemet til å utforme rutetilbudet. Hvor det må større busser inn eller når en kan velge mindre busser, forteller Sinai.

At dette kan spare busselskapene for mye penger i både administrasjon og drivstoff er det ingen tvil om. Sinai forklarer at et selskap som har 1300 busser har i snitt spart 10 prosent tid på ruteprogrammet ved at sjåførene ikke lenger trenger å billetere. De sparer også i snitt 1.5 timer med motorgange, da bussenes motor går mindre på tomgang. Og administrasjonsoppgavene reduseres ved at ting automatiseres.

HopOn var for kort tid siden i Norge og snakket med kollektivselskaper.

– Det er stor interesse for systemet, forteller Sinai som nå venter ned en delegasjon fra Norge for å se næremere på deres system som er i bruk i Tel Aviv i Israel.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.