Gausdal Turbuss solgt til Busscharter.no

Gausdal Turbuss AS ble i sommer solgt til Busscharter.no AS. Selskapet drives videre som tidligere.

– Ja, det stemmer at vi i juni kjøpte Gasudal Turbuss AS, sier Hans-Eirik Svepstad i Busscharter.no AS til Bussmagasinet.

Gasudal Turbusser AS har røtter helt tilbake til slutten av 1930 tallet. Gründer Sigird Grimstad startet opp med lastebildrift i 1939. Lastebilene fraktet både folk og gods, og på lasteplanet på bilene var det populært på dager som 17. mai. Da satte folk seg på lasteplanene gjennom gatene med norske flagg og vinket til folket langs veien.

Det var da for dyrt med buss som transportmiddel, så lastebilen skulle bli brukt i mange år fremover.

Først i 1994 skaffet familien Grimstad sin første minibuss. Selskapet delta da opp gods- og bussdriften i to aksjeselskaper. Ola Grimstad ble hovedaksjonær for godsdriften, mens Tor Grimstad ble aksjonær for bussdriften. Sammen delte de lokalitetene, kontor og verksted på Segalstad Bru.

Tor Helge Grimstad begynte med en minibuss i selskapet, men etterspørselen ble raskt stor. Da ble det bestemt at det måtte kjøpes inn større busser. Det gikk raskt og på det meste har Gausdal Turbuss AS hatt hele ti busser på samme tid. Men flere aktører i området førte til at Gausdal Turbuss bygget seg ned igjen til et akseptabelt antall busser.

Da Bussmagasinet besøkte selskapet for noen år siden var det hele 30 lastebiler, 8 busser, 2 veteranbusser og en veteranlastebil i selskapet. Hele 21 bussjåfører som var både fast ansatte og tilkallingssjåfører. Toatlt var det et 50 tals personer ansatt i selskapene.

I Juni ble det klart at Busscharter.no AS kjøpte Gasudal Turbuss AS. Driften går videre som før.

– Gausdal Turbuss AS vil bli drevet akkurat som tidligere, men med potensiale for gode synergieffekter for begge, sier Svepstad hos Busscharter.no AS.

Busscharter.no AS ble ettablert tilbake i 2007 og er i dag et av Norges største busselskaper.

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.