Fullelektriske busser fra Bulgaria

Mr.Mikhail_Ivanov_CEO_Auto_Motors_Grup– Den helt nye fabrikken for fullelektriske busser til Auto Group Motors i Breznik i Bulgaria er nå klar og venter kun på produksjonsverktøyet, sier Mikhail Ivanov, daglig leder for Bulmineral Ltd og Direktør i Auto Group Motors. Auto Group Motors er selskapet som vil produsere busser i Bulgaria.

Avtalen for å etablere samarbeid mellom selskapene Auto Group Motors, kinesiske Build Your Dreams BYD og den bulgarske Bulmineral Ltd ble undertegnet i desember 2012. BYD og Bulmineral vil samme stå for produksjonen av fullelektriske busser i Bulgaria. Dette er det første samarbeidsselskapet mellom Kina og Europa som starter produksjon av busser i Europa.

Fabrikken er bygget på lokalitetene til en tidligere vindusfabrikk. Området ble kjøpt opp av Bulmineral for to år siden. Bygget er blitt malt i en sterk blåfarge og ligger nå som en oase i Breznik. Det er forbudt å ta bildet av området rundt fabrikken, og sikkerheten er svært høy.

Det bulgarske selskapet, og de kinesiske samarbeidspartnerne håper innen få måneder å ha en offisiell åpning av fabrikken. Frem til da er det fortsatt en del arbeid som gjenstår. Registreringen av selskapet har tatt lenger tid enn forventet, da alle dokumentene også må oversettes fra kinesisk. Nå konsulteres det med kinesiske eksperter på hvilke fasiliteter som skal installeres i Breznik. Hvordan samlebåndet skal bli; om det skal være kun for elektriske busser, eller om det også skal produseres elektriske biler. I tillegg må ekspertene finne ut hva som skal produseres der, hvilke deler av byggingen som skal skje i Bulgaria, og hva som vil komme ferdig fra Kina.

Eksperter fra BYD forteller at produksjonskapasiteten til fabrikken, som er på omtrent 10 000 kvadratmeter, er på 30 til 40 busser i måneden.

– Det vil være ett minimum av 150 arbeidere ved fabrikken, sier Ivanov fra Bulmineral Ltd.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.