Fullelektrisk busslinje i Köln med VDL Citea SLFA Electric

Linje 133 i Köln i Tyskland er nå helt elektrifisert. Forleden ble linjen offisielt konvertert til helelektrisk. VDL Bus & Coach har levert åtte fullelektriske leddbusser av typen Citea SLFA Electric.

Forleden ble buss linje 133 i Köln offisielt konvertert til helelektrisk. Dette betyr at fra nå av denne bussen linjen vil bli servert utelukkende av elektriske busser. VDL Bus & Coach levert åtte leddbusser av typen Citea SLFA Electrics i forberedelsene til denne overgangen. Etter en omfattende testfase, kom den store dagen sist lørdag: Tysklands første 100 prosent elektriske busslinje er nå i drift.

Michael Groschek, samferdselsminister i delstaten Nordrhein-Westfalen, reiste til Köln spesielt for denne minneverdig begivenhet.

– Pengene investeres i dette prosjektet er godt brukt. Takket være KVB innovative politikk, vil innbyggerne i Köln se for seg at elektriske busser er klar for daglig bruk og andre passasjertransport selskaper vil være motivert til å investere i denne teknologien, sier Michael Groschek.

– KVB er en av de fremste innen E-Mobility. Pionerer for å faktisk rulle ut nye teknologier. Vi er derfor spesielt stolte av det faktum at vi har vært i stand til å arbeide med KVB å gjøre dette skje, sier Rémi Henkemans, administrerende direktør i VDL Bus & Coach.

Citea SLFA Electric er utstyrt med hurtigladesystem via pantograf på taket. Denne er plassert rett over 2. aksel, slik at passasjerene alltid har fri passasjer ut fra dørene på bussen. Ladestasjonene er plassert på endeholdeplassene og de har en ladekapasitet på 250 kW. Ladetiden er på mellom 5 og 10 minutter, alt etter hvor mye som er brukt av batterienes energi. Om natten blir batteriene ladet fult opp og ballansert for lang levetid.

Den elektriske Citea SLFA har kapasitet på 43 sittende og 82 stående passasjerer. Belysning i bussen er av LED teknologi for minimal energibruk.

KVB har mer enn 300 busser i flåten. Det er 3400 ansatte i selskapet og kjører rundt 60 linjer med buss, trikk og tog i og rundt Köln i Tyskland. Hver dag transporteres over 850.000 passasjerer.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.