Full-elektrisk skolebuss

Nesten daglig kommer det inn nyheter på full-elektriske busser. Nå er det den amerikanske produsenten Thomas Build Buses som har tatt frem en full-elektrisk skolebuss med tradisjonell skolebussdesign.

I Nord Carolina i USA ligger fabrikken Thomas Build Buses. En fabrikk som er i Daimler-konsernet. Nå har de kommet med en lydløs og miljøvennlig skolebuss, med tradisjonell design.

Gule skolebusser med snute er noe vi her i Norge for det meste ser på film eller tv-innslag fra USA. Bussene er solid bygget på lastebilramme med et kraftig påbygg. Dør fremme ved føreren og en nødutgangsdør bak på bussen. Dette er likt over store deler av USA. Frem til nå er disse utstyrt med en dieselmotor, men Thomas Build Buses har kommet opp med et eget konsept.

Bussen er utstyrt med PowerDrive 7000ev fra Effencient Drivetrains EDI. Batteriene kan være mellom 100 og 160 kWh, som kan gi opp til 160 kilometer kjøring.

– Vi har valgt å kalle nykommeren Jouley som kommer fra navnet Joule som vi forbinner med energi, sier Caley Edgerly som er administrativ direktør hos Thomas Build Buses.

– En joule er ekvivalent med mengden energi som blir utløst som varme når en elektrisk strøm av en ampere passerer gjennom en motstand på en ohm i ett sekund. Så, vi har det gøy med Jouley, forteller han videre.

Han er veldig glad for at de nå har tatt frem den aller første full elektriske skolebussen for det amerikanske markedet.

– Kontinuerlig forbedring og innovasjon er kjernen til både Thomas Built Buses og Daimler, og vi er glade for å utforske ytterligere forbedringer og funksjoner som kan utnyttes ved elektrisk drivverk, avslutter han.

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.