– Fugler bygget rede i bussene

Turbussbransjen i Norge ligger for tiden nede med brukket rygg. Hvor mange som vil klare seg gjennom denne tøffe tiden, er det ingen som vet. Flere ser nå at livsverket deres smuldrer bort. Hos Ingvars Reiser så har fuglene flyttet inn og bygget rede i motorrommet på bussene. Dette er et bevis på hvor lenge denne krisen nå har vart.

Bussmagasinet får daglig inn hendvendelser fra fortvilte busseiere som ser deres livsverk smuldrer bort. Flere har brukt opp alle oppsparte midler og mange har begynt å ta strøjobber for å få endene til å møtes. Hverdagen er blitt til en kamp for tilværelsen.

“Vi har to busser og fortiden går jeg på dagpenger, og fruen tar ekstrajobb som helsearbeider”, forteller Ingvar Landa hos Ingvars Reiser AS som har måtte permittere sine to ansatte.

Han har selv brukt alle sine sparepenger på å bygge opp et selskap hvor de selv eier bussene og kjører på bestillingsturer de selv arrangerer.

“Vi har brukt sparepengene våre, rundt 2,3 millioner kroner for å kjøpe bussene. Avskrivningen går sin gang, bussene forringes og de mister sin verdi hver eneste dag”, sier Landa som så for seg at dette var en sikkert fremtid og kommende pensjon.

Foto: Ingvars Reiser

“Som et tydelig eksempel på hvor lange bussene nå har stått, så fant jeg forleden dag fuglereir i bussenes motorrom. Fulglene hadde bygget rede, lagt egg og oppforstret sine fugleunger til å fly på egenhånd mens bussene har sått parkert”, forteller han med en dyster stemme.

Han er tydelig preget over situasjonen og fortvilet over at regjeringen gjør så lite for denne bransjen.

“Vi har solgt inn turer før 12 mars for 1,2 millioner som ikke omsetning, men inntjening. Dette røk på en dag, og måtte kanselleres. Vi har hatt noen turer i sommer, dagsturer og flerdagsturer, men måtte stoppe brått på grunn av smitteturen vår, som mange sikkert har hørt og lest om – Koronabussen. Absolutt ingen reiser, oppdrag eller kjøring nå siden oktober, unntatt noen få forflytninger lokalt. Men null kjøring fra slutten av desember til nå”, sier Landa.

Ikke koronastøtte

Mens regjeringen får ut i media og på talerstolen for å skryte av gode støtteordninger, så faller tur- og ekspressbussbransjen mellom to stoler. De får ingenting om ikke de har helt nødvendige utgifter ved leasingavtaler eller for å dekke renter på belånte busser.

“Vi har ikke fått noe støtte for de tapte inntektene våre, for de turene som ble satt opp, og måtte avbestille på grunn av regjeringens innstramning. Kulturarrangører får millioner, reiseselskapene får noe prosenter av de faste uunngåelige utgiftene sine. Vi som eier bussene får lite til ingenting”, sier han.

“Vi får ingen hjelp. Ikke en krone i støtte. Systemet skulle hjelpe selskapene som sliter, men det hjelper kun de med leasingavtale, eller lån i bank. De som eier selv eller har kjøpt ut bussene med sine egne penger får absolutt ingenting for avskrivingen. NHO reiseliv har kjempet lenge om at slike som oss skal også få noe erstatning men igjen ser vi at ikke noe skjer. Dette er helt urettferdig”, sier han med en tydelig stemme.

 “Vi hører og leser hva regjeringen, og næringsminster Iselin Nybø sier. Det høres så bra ut, men realiteten er noe helt annet”.

Fremtiden

Ingvar tør ikke spå fremtiden under intervjuet. Det hele er for usikkert. Han har har derfor ikke planlagt noen sikre turer for dette året. De usikre ordrene fra regjeringen gir ingen trygghet for den nærmeste fremtiden.

“Jeg ser frem til at vaksinen nå rulles ut. Og når vi en dag får lov å reise, så vil ting normalisere seg. Men det kommer helt an på vaksinen og hvilke land som fortsatt vil holde stengt”, avslutter Landa.


Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.