Fremtidens hybridteknologi lanseres nå

Torotrak Group og Wrightbus bekrefter fullføringen av trafikktest av en Wrightbus StreetLite midi buss utstyrt med Torotrak sin Flybrid mekanisk kinetisk Energi Recovery System (KERS). Forsøket ble gjort mulig sammen med busselskapet Arriva, en av de største operatørene i Storbritannia.

Forsøket ble gjennomført på en standard bussrute i Gillingham, Kent fra mars 2015. De fikk demonstrert ytelsen til Flybrid KERS under virkelige driftsbetingelser inkludert fangst, lagring og frigjøring av energi fra bremsene og selve kjørbarheten av systemet . Erfaringene fra denne studien har allerede vist seg å være uvurderlig. Nå er andre generasjon klar.

Allerede nå gjennomgår andre generasjon grundige tester på rigger og i en ny Euro VI midi buss. Denne nye KERS har en utforming og forbedring som er  ment å ytterligere forbedre bussdrivstoffeffektivitet og reduserer KERS vekt og ikke minst pris. Den nye designen har redusert antall deler og systemvekt med 30 prosent og 80 kilo.

I samarbeid med sin globale Tier 1 produksjonpartner, er Torotrak på vei til å starte produksjon av buss med KERS-systemer fra midten av 2016 og utover. Tier 2 leverandører over hele Storbritannia og andre deler av EU har blitt nominert og produksjon av produksjonsverktøy pågår akkurat nå.

– Dette er en veldig spennende tid for konsernet med KERS prosjekt som startet i 2012. Det går nå inn i kommersiell produksjon fra midten av dette året. Jeg er fornøyd med den fremgangen vi har gjort, og vi ser frem til å levere våre første systemene til Wrightbus løpet av 3. kvartal 2016, sier Adam Robson, Torotrak konsernsjef.

wrightbusFlybrid KERS for busser er en svært effektiv og robust hybridteknologi, ideell for gjentatte stopp-start driftssyklus og land levetid på busser. Ved hjelp av vanlige materialer og produksjonsmetoder, fjernes behovet for utskifting av batterier under levetiden.  KERS fanger den kinetiske energien som normalt blir kastet bort når bussen bremser og lagrer denne i et stål og karbonfiber svinghjul som veier 8.5kg og som spinne på opp til 30 000 rpm. Den energi som er lagret i svinghjulet blir så levert tilbake til hjulene og redusere den energien som er nødvendig fra motoren for å akselerere bussen. Slik redusere forbruket på bussen betraktelig. Prosessen med å fange, lagring og frigjøring av energi tilbake til hjulene er fullstendig automatisert, noe som gir en høy kjøreopplevelse. KERS-teknologien ble utviklet i Formel 1, og har blitt brukt i en rekke kjøretøyer, inkludert motorsport, gatebiler og gravemaskiner.

– Det viktige resultatet etter prøvekjøringen sammen med Arriva, Wrights og Torotrak har bekreftet at neste generasjon av svinghjulet er produksjonsklart og vil bli satt i testtrafikk fra mai 2016. Serieproduksjon vil komme sent i 2016, sa Brian Maybin, Wrightbus Engineering Director.

– Som en av de største busselskaper i Storbritannia med over 5900 busser, er effektivisering av vår busspark og redusert utslipp viktig for oss og våre kunder. Etter å ha samarbeidet med Torotrak og Wrightbus på svinghjul-prosjektet siden 2012 gleder vi oss til å installere Flybrid KERS i vår bussflåte fra Q3 2016 og utover, Ian Tarran, Engineering Director på Arriva UK Buss.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.