E6 skulle vært stengt – vindmåler var defekt på femte døgn

E6 over Dovrefjell skulle vært stengt natt til onsdag grunnet for mye vind. Statens Vegvesen innrømmer nå at vindmåleren har vært ute av drift i fem døgn.

Natt til onsdag veltet en buss med 13 passasjerer mellom Hjerkinn og Dovre. Bussen var på vei fra Trondheim til Bergen. Sjåføren kunne blitt advart mot sterk vind via innformasjontavle om vindstyrke, men denne var ute av drift på femte døgnet. Veien skulle også vært stengt denne natten, innrømmer Statens Vegvesen til NRK.

Jan Nørstegård sier til NRK at veien burde vært stengt og han innrømmer samtidig at vindtavlen var ute av drift på sitt femte døgn. Veien ble stengt etter ulykken og var onsdag kveld også stengt.

Sjåføren på ekspressbussen fra Nettbuss sier at han plutselig merket et vanvittig vindkast og mistet kontrollen over bussen. Den ble flyttet sideveis og la seg over på siden utenfor veibanen. Av de 13 passasjerene om bord i bussen ble det ingen alvorlig skadet, men en kvinne ble kjørt til sykehus for kontroll av lettere skader.

Redningsmannskapet arbeidet under tøffe forhold med sterke vindkast, men fikk alle passasjerene trygt ut av bussens nødutganger.

Etter en bussulykke på samme sted i 2006 der en ekspressbuss ble tatt av vinden, ble det lagt frem forslag til vindmåler som en av forslagene til forbedret sikkerhet på veistrekningen. At dette systemet har vært ute av drift i fem døgn, blir møtt av sterk kritikk fra bussbransjen. Flere bussjåfører har på Facebook stilt spørsmål til hvorfor ikke veien ble stengt for tunge kjøretøy frem til feilen var utbedret.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.