Fredrikstad er Årets trafikksikkerhetskommune

– Fredrikstad er utnevnt til Årets trafikksikkerhetskommune 2018. Kommunen har gjennom en årrekke jobbet helhetlig og målrettet i sitt arbeid for bedre trafikksikkerhet. Kommunen er svært aktiv i holdningsskapende arbeid, og kan vise til redusert antall trafikkskader og personskadeulykker. Fra 2006 er det ikke registrert ulykker på skolevegene i kommunen. Tidligere i år ble Fredrikstad godkjent som «Trafikksikker kommune» av Trygg Trafikk. Dette viser at Fredrikstad er et eksempel til etterfølgelse i det kommunale trafikksikkerhetsarbeidet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Samferdselsdepartementets trafikksikkerhetspris «Årets trafikksikkerhetskommune» deles ut for syvende året på rad. Prisen er på én million kroner, og blir gitt til en kommune som har utmerket seg med godt lokalt trafikksikkerhetsarbeid.

– Formålet med prisen er å fremme lokalt trafikksikkerhetsarbeid. Ved å hedre kommuner som har utmerket seg, ønsker vi å løfte fram forbilder som kan inspirere andre kommuner til økt innsats, sier samferdselsministeren.

Begrunnelse for valg av Fredrikstad kommune
Fredrikstad kommune driver et velfungerende og langsiktig trafikksikkerhetsarbeid. Trafikksikkerhetsarbeidet er forankret på flere nivåer både politisk og administrativt, både i kommunedelplaner, reguleringsplaner, i trafikksikkerhetsplanen som rulleres hvert fjerde år og i årlige handlingsprogram. Skoler og barnehager har også egne trafikksikkerhetsplaner. Planene omfatter både holdningsskapende og fysiske tiltak som evalueres årlig, noe som gir overføringsverdi for andre. Dette viser at trafikksikkerhet prioriteres høyt i kommunen. Kommunen har gode oversikter over ulykkespunkter og -strekninger i området, og kan vise til et redusert antall personskadeulykker. Juryen har merket seg at det siden 2006 ikke er registrert ulykker på skolevegene i området.

Juryens vurderingskriterier
Statens vegvesen administrerer søknadsprosessen og det er fylkeskommunene som foreslår kandidater til prisen. I år mottok Statens vegvesen 11 forslag til kandidater.

Juryen består av representanter fra Samferdselsdepartementet, Justisdepartementet, Statens vegvesen, Politidirektoratet, Utrykningspolitiet, Helsedirektoratet, Trygg Trafikk og Statens havarikommisjon for transport.

Juryen har lagt vekt på følgende kriterier:

Kommunen skal vise til godt trafikksikkerhetsarbeid og gode planer for videre arbeid.

Kommunen skal ha en trafikksikkerhetsplan hvor blant annet sikring av skolevegene inngår. Planen må oppdateres jevnlig og være forankret i kommunens politiske ledelse, administrasjon og befolkningsgrupper.

Kommunen må kunne dokumentere gjennomførte tiltak.

Tiltakene skal være evaluert og vise positiv effekt for trafikksikkerheten.

Tidligere vinnere
Nøtterøy kommune vant prisen i 2012, kommunene Austrheim og Lindås delte prisen i 2013, i 2014 gikk prisen til Bodø kommune, i 2015 til Alta kommune, i 2016 til Ski kommune og i 2017 til Kvinesdal kommune.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.