Freber har løsningen når du står tom for strøm

Freber Rescue Charger er løsningen når bussen står langs ruten uten strøm. Løsningen er like enkel som den er genial, og nå har flere kunder kjøpt systemet.

Connect Bus har fått bygget en rullende batteribank som er levert av Freber i Drammen og utviklet sammen med Ekoda. Denne løsningen fikk Bussmagasinet forleden sett nærmere på. Dette er løsningen når rutebussen tilfeldigvis skulle stå tom for strøm langs veien.

«Rescue Charger er beregnet for bruk som en nødlader i ulike nødssituasjoner, for eksempel for elektriske busser som har gått tom for strøm. Den kan brukes året rundt og er i stand til å levere nødvendig effekt når det er behov, uavhengig av situasjon og applikasjon», sier Morten Uhl Knudsen hos Freber.

Selve nødladeren er montert bak i en kassebil og yter 88kWT og kan lade bussen med 90 kW. Dette gir en rask mulighet for selskapet å forflytte bussen ut av veien, eller faktisk helt tilbake til bussdepot. Ved 88 kWt tilgjengelig batterikapasitet, kan systemet levere effekt i omtrent 1,5 time ved full belastning. På lavere belastning, vil brukstiden være proporsjonalt lengre.

«Vi har til Connect Bus valgt en løsning som passer rett inn i en kassebil. Den festes forsvarlig med kraftige fester, men er ikke fastmontert. Den kan dermed enkelt tas ut og settes inn i tilhenger, eller annen kassebil om nødvendig. Vekten på selve batteribanken er rundt 900 kilo. Fordelen med å velge en kassebil, er at den fremdeles har en totalvekt under 3,5t og kan dermed kjøres med førerkort klasse B», forklarer Knudsen.

Batteribanken lades opp via ulike løsninger. Den kan lades via CCS2 ladekontakt, eller via industrikontakt med 400 volt og minimum 32 amper.

Enheten har egen CCS2 kontakt med rikelig lang ladekabel. Den har også utgang for vanlig 230 volt stikkontakt om en behøver strøm til verktøy eller lignende.

At batteribanken ikke er i daglig bruk, har Freber tatt høyde for. Den kan også kobles til vanlig stikkontakt for å holdes under konstant vedlikehold. Dermed er den alltid klar til bruk, også fra depot som ikke har egen ladestasjon.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.