Fra Daimler til Yutong

Designer Mathias Lenz, som er designer av flere Setra- og Mercedes-Benz-modeller har nå skiftet jobb.

Forleden tikket det inn en personlig melding fra Mathias til redaktøren om at han hadde fått jobb hos den kinesiske bussprodusenten Yutong.

Lenz begynte hos Evobus (Daimler) i 1992 og har i de siste årene vært sjefsdesigner hos Daimler. Han har sammen med sitt team tegnet og designet en rekke flotte kjøretøyer. Spesielt kan en trekke frem Setra ComfortClass hvor linjer fra Setras første modelle S8 er pent smeltet inn langs bussens langside. Også bruk av asymetriske detaljer er med å løfte frem linjene på Setrabussene. Også disse asymetirske detaljene er hentet fra tidlige Setramodeller. Et eksempel er luftinntaket på høyre side bak, samme plassering som på S8 og S6 fra 1950 tallet.

Han begynte i sin nye jobb 1. april og skal være med å løfte Yutong på den europeiske markedet med ny, spennende design.

– God kvalitet starter med god design, skriver Lenz i en melding til Bussmagasinets redaktør. Han står bant annet bak Sprinter, Setra 500 serien og flere lastebiler som Atego, Axor og Unimog.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.