Hvem kjøper Solaris?

Ryktene om salg av Solaris Bus & Coach har svirret i lengre tid. Forleden medlte polsk presse at flere nå ser på økonomien til selskapet og vurdere oppkjøp.

Forleden meldte polske Dziennik.pl at flere nå har bedt om innsyn i økonomien til Solaris. Dette kan tyde på at et salg av selskapet er nær. Men om det er snakk om hele selskapet eller deler, er enda ikke klar. Media skriver at det kan bli utenlandsk eller polsk utviklingsfond som går inn som eiere. Men også kinesisk og tyrkisk selskap snuser på Solaris Bus & Coach.

Solaris Bus & Coach er et familieeid selskap med røtter tilbake til 1996. Før da var det Neoplan som bygde busser ved fabrikken som ligger like utenfor Poznan i Polen. I dag er Solaris en av de bussfabrikkene som har størt salgsøkning årlig i hele Europa. De har vokst seg store på rutebusser, både med diesel, elektrisk og hybrid som drivlinje.

Her i Norge har Solaris vokst til å bli blandt de fire største leverandørene av rutebusser og i 2017 leverte selskapet over 110 busser til østlandet.

At selskapet nå ser etter nye eiere er etter hva Bussmagasinet erfarer ene og alene personlige grunner. Solaris Buss & Coach er et familiedrevet selskap grunnlagt og eiet av Solange og Krzysztof Olszewski. Familien som over en kort periode gikk fra kjøkkenhjelp i Sverige til å bli blant de viktigste personligheter innen bussproduksjon i Europa. Krzysztof fikk på 1990 tallet jobb hos Neoplan og var med å bygge opp fabrikken i Poznan. Siden han overtok fabrikken i 1996 har den hatt en formidabel vekst og i 2018 vil det bli produsert over 1400 busser. Men for å kunne utvikle seg i takt med markedet, bør det inn eiere som har økonomisk ryggrad for de kommende årene. Trolig er dette utviklingfond og ikke andre bussfabrikker.

I 2017 ble Solaris Urbino Electric kåret til Bus of the Year og dette er et bevis på deres fremgang innen alternativ drivlinje og miljøvennlig kollektivtransport. I tillegg så har Solaris også en egen fabrikk som produserer trikker, også den med solid vekst i de siste årene. Deres erfaring fra både trikk og elektriske busser har også gitt dem et solid fotfeste innen produksjon og levering av Trolleybusser til stort sett hele den østlige delen av Europa.

Uansett hvem som vil kjøpe Solaris, så forblir det nok som egent merkenavn i markedet. Og det står enda helt åpent om familien selv vil sitte igjen med minoritet av aksjene eller selge seg helt ut. Det som er helt sikkert, er at Solaris vil kjøre på mot nye salgs- og leveringshøyder fremover.

 – Med hensyn til dine spørsmål om fremtiden i vårt selskap vil vi gjerne informere deg om at vi ser etter ulike muligheter for videre utvikling av solaris utvikling, vi mottar forslag til å støtte selskapet fra polske og utenlandske partnere disse forslagene har kommet til oss og er alltid sjekket for potensielle fordeler for utviklingen av vårt selskap. I dag er ikke noe bestemt! Hvis bindende beslutninger blir gjort, vil vi holde deg informert, står det å lese på Solaris sin nettside.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.