Første verdenspremiere på Busworld er klar

Van Hool er tidlig ute å avslører at de vil ha en verdenspremiere på årets Busworld messe i Brussel senere i år. De vil da lanserer deres Van Hool EX11 i to høyder.

Det er knappe fire år siden Van Hool EX serien så dagens lys på IAA messen i Hannover, Tyskland. Side da har modellen blitt godt tatt i mot over hele Europa. EX 15, EX 16 og EX 17 har vært basis modellene frem til nå. Nå får de en lillebror i rekken.

Å kalle denne lillebror er ikke rette begrepet. Bussen har, tross sine korte lengde, god kapasitet. Bussen kan kundetilpasses med ulike seteløsninger opp til 47 passasjerer og en bagasjekapasitet fra 4 til 7 kubikk, alt etter om en ønsket toalett eller ikke i bussen.

EX 11 kan leveres i to høyder. EX 11 L rekker 3,5 meter på strømpelesten, mens EX 11 H rekker 3,8 meter. Van Hool har også tett samarbeid med DAF og ZF når det kommer til drivlinje. Bussen kan leveres med DAF MX motor fra 369 til 449 heste krefter. Disse hestene går ut til drivhjulene via girkasse fra ZF. Her kan en velge både ZF Traxon eller ZF Ecolife automatgir. Og for dem som foretrekker å velge for helt manuelt. Så kan en få bussen med GO210/230 manuell girkasse.

Som nevnt så får bussen den offisielle verdenspremieren på årets Busworld messe i Brussel i oktober. Messen som tidligere ble avholdt i Kortrijk, flytter nå inn i nye lokaler i Brussel. Van Hool som er hjemmehørende i Belgia er en selvskreven utstiller.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.